Powerhouse Brattøra i Trondheim er Norges største nybygde plusshus. Foto: Thomas Klungland

Den 6. og 7. november arrangerte vi en nordisk konferanse om nullutslippsbygg og plusshus i Trondheim. Vi ville samle forskere og profesjonelle fra bygningsindustrien for å styrke samarbeidet innen fagfeltet, og med et spesielt fokus på nullutslippsbygg var Nordic ZEB+-konferansen den første i sitt slag.

Byggesektoren står for over 40% av energibruken i Europa og ca 30% av klimagassutslippene. Tradisjonelt har Norden vært i front med å implementere innovative løsninger i bygg, og årets presentasjoner reflekterte nettopp dette. Konferansen hadde over 100 presentasjoner og 330 deltakere fra 29 land.

Lurer du på hva som ble presentert og sagt?

Konferanseleder Inger Andresen åpner for full sal. Foto: Niki Gaitani

Her har vi oppsummert de 5 ’keynotes’ fra konferansen. Kanskje du synes dette er såpass spennende at du vil delta neste gang Nordic ZEB+ arrangeres, i 2021!

Sustainability is profitable!

Innledningsforedraget ble holdt av Anna Denell, leder for bærekraft i Nordens største eiendomsselskap Vasakronan. Hun fortalte en meget interessant og inspirerende historie om Vasakronans arbeid med å redusere klimagassutslipp i sin byggportefølje. Fra 2006 og frem til i dag har Vasakronan redusert sine direkte klimagassutslipp til null. De har nå startet med å lage materialregnskap for alle sine bygg. Et stort og møysommelig arbeid, men Denell fortalte at arbeidet deres med bærekraft faktisk er en meget lønnsom virksomhet!

Anna Denell fra Vasakronan. Foto: Katinka Sætersdal Remøe

Is heaven a place on earth?

Kjetil Trældal Thorsen, grunnlegger og partner i Snøhetta, hadde en spennende tittel på sin presentasjon: ‘Is heaven a place on earth?’ Svaret var ja. Thorsen viste eksempler på flere prosjekter hvor stedskvaliteter, miljø, sosial bærekraft og arkitekturkvalitet er forenet på en nærmest guddommelig måte. Et hovedpoeng fra Snøhetta-guruen var at ressursbruken må ned og atvi må tenke oss godt om før vi bygger noe nytt. ‘From minimalism to reductionism’ var slagordet.

The world needs a new approach!

På morgenen den andre dagen var det duket for Harald Schnur, direktør for Siemens Smart Infrastructure. Han åpnet med å si at han hadde ligget våken hele natten og tenkt på hvordan vi skulle få til å gå fra ‘minimalism to reductionism’. Men han mente at vi kunne være optimistiske, for løsningene er der, og bygninger vil spille en nøkkelrolle i fremtidens energisystem. Svaret er digitalisering og utveksling av informasjon mellom bygninger, energisystem, brukere, miljø og samfunnet.

People matter!

Kirsten Gram Hanssen som er professor ved Aalborg Universitet, hadde fokus på brukernes rolle i energieffektive bygg. Hun viste til flere, større evalueringsprosjekter hvor den reelle energibruken viste seg å være betydelig høyere enn det som var beregnet. Gram-Hanssen etterlyste løsninger med mer brukerfokus og større robusthet med hensyn til brukeradferd.

Is this enough to save the earth?

Siste ‘keynote’ var fra Matthias Schuler, som er grunnlegger av det tyske ingeniørfirmaet Transsolar KlimaEngineering. Han viste eksempler på nyskapende prosjekter fra flere verdensdeler, med fokus på å utnytte geografiske e forhold og fysiske prinsipper i kombinasjon med brukerfokus og høy, arkitektonisk kvalitet. Slike bygg har flere ‘ekstraverdier’, som høyere brukertilfredshet, mindre sykefravær, er lettere å leie ut, og tiltrekker seg de beste arbeidstakerne. Om dette er nok til å redde planeten, var han forsiktig optimistisk til.

Våre gode hjelpere. Foto: Katinka Sætersdal Remøe

Takk til Enova og Forskningsrådet for økonomisk støtte, og til alle våre norske og nordiske samarbeidspartnere for å ha bidratt til at dette ble et flott arrangement.

Neste konferanse om temaet planlegges å skje i Sverige i 2021.

Forfattere

Inger Andresen

Nordic ZEB+ Conference Chair. Professor ved Institutt for arkitektur og teknologi (NTNU) og forsker i FME ZEN

Niki Gaitani

Seniorforsker ved Institutt for arkitektur og teknologi (NTNU) og prosjektleder i FME ZEN

Tommy Kleiven

Professor ved Institutt for arkitektur (NTNU) og teknologi og forsker i FME ZEN

Fakta om FME ZEN-senteret

– Research Centre on Zero Emission Neighbourhoods (ZEN) in Smart Cities
Målet vårt er å utvikle løsninger for fremtidens bygninger og områder med null utslipp av klimagasser. Ved dette vil vi bidra til at nullutslippssamfunnet kan realiseres.
Gjennom FME ZEN samarbeider kommuner, næringsliv, myndighetsorgan og forskere tett for å planlegge, utvikle og drifte områder uten klimagassutslipp. Senteret har ni pilotprosjekter fordelt over hele Norge som fungerer som innovasjonsarenaer.
NTNU er vertsorganisasjon og leder senteret sammen med SINTEF.

ZEN

Research Centre on Zero Emission Neighbourhoods (ZEN) in Smart Cities FME ZEN (https://fmezen.no) er et forskningssenter for miljøvennlig energi (FME), etablert i 2017 av Norges forskningsråd.