langrenn

Rundgreen legger studiene på vent

Mathias Rundgreen, som ble nummer 24 i Toppidrettsveka 2018 legger økonomistudiene på vent for å fokusere 100% på langrennssatsingen. Mathias kom på fjerdeplass i NM på 10 km fristil i år og hadde mange gode plasseringer i Skandinavisk cup. Det er altså ikke så langt opp til verdenscupnivå og Byåsen og Team-Veidekkeutøveren velger bort NTNU for en liten periode. -Jeg ønsker å ha fullt fokus på studier når tiden er inne for det, men akkurat nå ble det litt halvveis i studiene og det liker jeg egentlig ikke. Økonomistudenten søker dermed om permisjon fra studiene.

Rungreen ble gående mye alene, og da luka til den store gruppa foran var knappet inn til bare 4-5 sekunder ble farten skrudd opp såpass at Mathias ikke klarte å nå opp. Foto: HL

Mathias var ikke helt fornøyd med prestasjonen i Toppidrettsveka. -Jaga gruppa foran i tre runder uten å komme helt opp. Lå i vakuum hele veien, så fikk ingenting gratis. Var 4-5sek opp til gruppa foran på det minste, men da ble farta skrudd opp i gruppa og jeg tålte ikke den. Så ble hentet igjen av de som kom bak og hadde ikke så mye å gå med inn til mål. Menmen, det var en bra hardøkt, sa han etter rennet.

Mange hardøkter har det også blitt på det knallsterke Team Veidekke Midt-Norge i år. Fra våren av fikk ikke Mathias fornyet tillit på rekruttlandslaget, men ble med Team Veidekke. Der er det mange sterke løpere og det trenes på noe utradisjonelt vis. -Vi har mange harde intervaller og kjører mye hurtighet. Jeg er ikke i min beste form nå, men håper jeg kan hente ut av banken til vinteren. En liten økonomireferanse til slutt der altså.

Vi takker Mathias for bidraget i Team NTNU så langt og ønsker Mathias lykke til med satsingen på langrennskarrieren!