Akademisk skriving Fagprat

Studenters skriving: Hvem tar ansvaret?

Den 18. januar holdt Turi Marte Brandt Ånerud en presentasjon på NTNU Universitetsbibliotek sitt faste arrangement Kunnskap:kaffe. Dette er et faglig lavterskeltilbud for å formidle forskning til ansatte og studenter, på en litt mer populærvitenskapelig måte.

Ånerud presenterte funn fra sin masteravhandling:«Det å skrive […] er hele greia våres» En kontekstuell analyse av skriving i høyere utdanning, og fokuserte spesielt på hvem som tar ansvaret for skriveopplæringen til studenter. Konklusjonen til Ånerud er at ansvaret for studentens skriving må ligge hos fagfellesskapet, men at det er et komplekst bilde som tegnes opp når en skal forstå skriveopplæring i høyere utdanning.

Masteroppgaven kan dere finne her.

Her er en utgave av presentasjonen hvor lyd og bilde er kombinert og tekstet (teksting kan skrus av):

Her er live-streamingen fra selve presentasjonen på biblioteket:

Følg gjerne biblioteket på Facebook og se flere Kunnskap:kaffe fremlegg direkte.

Ta gjerne kontakt med Turi Marte på: turi.m.anerud@ntnu.no