Ukategorisert

ØK-nytt uke 18

Hei, og god lørdag!

Den største nyheten denne uken er at ØK har fått sin første Onsager-kandidat! Dette er en såkalt innstegs-stilling, der hele NTNU har samarbeidet om å søke om særdeles talentfulle, unge kandidater som ganske nylig har disputert. Vi lyste ut en slik stilling på ISØ, fikk mange gode søkere, men disse er selvsagt svært ettertraktede og har andre tilbud. Resultatet var at vi ikke kunne «vente» på resten av NTNU, men slå til. Og vi lykkes! Gustav Agneman tiltrer en Onsager-stilling ved Institutt for samfunnsøkonomi fra årsskiftet. Gustav er en ung forsker med PhD fra Universitetet i København. Han har også nær kontant med James A. Robinson, som er æresdoktor ved Fakultet for økonomi, og har tilbrakt et år i Robinson sin forskergruppe ved University of Chicago. Agneman styrker et felt innen politikk og økonomi som allerede er veletablert ved instituttet, og komplementerer denne forskergruppen ved å bygge bro mellom de mer teoretisk orienterte og de mer empirisk orienterte økonomene på instituttet. Han styrker dermed det allerede eksisterende samarbeidet både internt og eksternt. Gustav har allerede publisert i ledende internasjonale tidsskrifter, og har for eksempel to nylige artikler i The Economic Journal, som er tidsskriftet til britiske Royal Economic Society. Hans forskningsbidrag er i politisk økonomi, utviklingsøkonomi, og økonomisk politikk, og har publiserer ikke bare i økonomi, men også i statsvitenskap. Med denne ansettelsen får NTNU en svært lovende forsker som allerede har vist at han kan bidra på mange områder. Gratulerer så mye til ISØ og til oss alle!

Jeg startet denne uken på Gjøvik, med seminar på Honne, Biri. Dette er stedet der «Samarbeidsforsøkenes far» var født og oppvokst, og den 30. april i år ville han fylt 100 år. Vi startet seminaret med et foredrag av ordfører, «Biri-innbygger» og hobbyhistoriker Torvild Sveen, som fortalte om Thorsruds forgjengere og eget liv frem til hans innsats under krigen:

Deretter tok jeg og tilltsvalgt på Raufoss Jern&Metall, Bjørn Sigurd Svingen over, og snakket videre om hans betydning for bedriftsdemokrati og medvirkning i norsk industri:

Vi var 50 deltagere fra NTNU, industriparken, andre forskere, LO og NHO og øvrige interesserte. Hovedavtalens Fellestiltak mellom LO-NHO er interessert i å samarbeide videre med oss for å få skrevet en biografi, lage en medvirkningspris, reise en statue eller noe annet. Thorsrud er mer kjent i utlandet enn her hjemme, og det akter mange av oss å gjøre noe med.

Den 2. og 3. mai kom resten av ledergruppen på fakultetet etter til Gjøvik, og vi hadde dialogmøte, allmøte på fagseksjonen og omvisning på campus Kallerud og Mustad:

Vi var også innom Manulab, der kollega Karla fra Institutt for vareproduksjon og byggteknikk (IVB) fortalte og demonstrerte hvordan en slik vareproduksjonslab brukes i undervisning, også for våre økonomistudenter. De lærer å planlegge en produksjonsprosess, og teste ut gjennom en digital tvilling. Veldig interessant!

Neste uke kommer jeg til Ålesund for ulike møter, og vi har møte i campusklyngebrukergruppen.

Da får alle ha en riktig god helg!