Ukategorisert

ØK-nytt uke 17

Hei, og god fredag!

Mandag denne uken kom søkertallene for studieåret 2023. Det var svært gledelige tall, vi har fire av de ti mest populære studieprogrammene på NTNU! På førsteplass Indøk, på andresplass BØA på HHS, på sjetteplass BØA-Flex på Gjøvik, og på 10. plass Sivøk-master på HHS. På torsdag inviterte jeg meg inn til Felleslunsj på IØT og spanderte kake på instituttet. Les mer om søkertallene her:

Fra neste uke har fakultetsadministrasjonen igjen en egen forskningsrådgiver! Thomas Aarnseth starter hos oss den 2. mai. Han har allerede vært i kontakt med flere av dere. Og han skal ha sin aller første arbeidsdag i Ålesund!

Det er flere gode nyheter. Vår superflinke førsteamanuensis med «svart belte» i EU-prosjekter, Pedro Crespo del Granado, har nok en gang dratt inn et prosjekt, enda større enn de tidligere. Jeg gir ordet til Pedro som kan forklare selv hva det går ut på:

NTNU is leading the iDesignRES project. This is one of the largest EU project on energy system modelling and optimization ever funded by the European Commission. Total project size is 78 Million NOK, with around 10,5Million NOK for NTNU. Pedro is the lead and the coordinator of this project. He was the main developer of the project. This was also possible thanks to great coordination and administrative support from Marthe Solbu and Raquel Santos Jorge.

About the project. iDesignRES is a collaborative project between 22 partners from Europe, aimed at providing public authorities and network operators with open-source toolboxes for planning and optimizing the integration of renewable energy sources. The project offers advanced multi-physics component energy models, comprehensive energy system modeling, long-term multi-carrier grid planning, and investment and operation optimization. Focusing on openness, transparency, and accessibility, iDesignRES will deliver a harmonized data structure compatible with various modeling approaches, along with a database compliant with standardized data formats. The project will provide an innovative cloud-hub platform for online energy system modeling, facilitating research collaboration and enhancing computational performance for users. iDesignRES includes real-life case studies (North Sea, Spain, Greece, Italy and Ukraine) to demonstrate and validate the tools. The models and scenario results are integrated into visualization tools designed to inform policymakers and grid operators. The project empowers the public and relevant authorities to design renewable energy systems entirely online, offering high spatial-temporal resolution modeling, detailed energy system physics representation, and modularity.

Over til studiesiden igjen: Vi har et flott studieprogram som har fått en ny profil og nytt navn: Bærekraft, Arbeidsmiljø og Sikkerhetsledelse, forkortet BAS. Gå inn her og se den splitter nye promoteringsvidoen på studieprogrammets hjemmeside: https://www.ntnu.no/studier/mihms

Vi hadde en trist nyhet forrige uke. Professor Emeritus Morten Levin ved IØT gikk bort etter lang tids sykdom. Morten begynte på det som den gang het IFIM i 1973, og deltok i samarbeidsforsøkene omkring bedriftsdemokrati i norsk arbeidsliv, med Einar Thorsrud i spissen. Morten var opprinnelig maskiningeniør med spesialisering i operasjonsanalyse (ja, du leste riktig). Etter noen år på IFIM tok han magistergrad i sosiologi, før han startet på den gang institutt for ORAL i 1982. Han hadde nesten 50 år som arbeidslivsforsker ved NTNU/SINTEF, og har uteksaminert i alt 45 Phd’er, deriblant meg. Det er forferdelig trist at han har gått bort, men det er samtidig en trøst at hans bidrag til den akademiske verden lever videre for alltid.

Da håper jeg alle får en riktig fin helg etterhvert!

Monica