Ukategorisert

ØK-nytt uke 15

I går torsdag hadde vi et heldagsseminar med vår mentor Hanna-Lena, knyttet til akkrediteringsarbeidet vårt i AACSB, frem mot søknad i september. Resultatet var oppløftende: Hun synes vi har gjort en svært god jobb, selv om mye arbeid gjenstår. I tillegg til alle nestledere for utdanning som har bidratt vil jeg rette en særlig takk til kjerneteamet: Gunnar, Mona, Hege og Paula for en strålende innsats!

Samme dag, altså i går, var ØK vertskap for et arrangement i Kommunikasjonsnettverket ved NTNU, med podkast som tema. Nettverket er et uformelt faglig forum for alle ved NTNU som jobber med kommunikasjon helt eller delvis. Møtet samlet vel førti deltakere fysisk, og ble i tillegg overført på Zoom.

Selv om vi er NTNUs nest minste fakultet, hevder vi oss godt med ikke mindre enn tre ulike podkaster. Trond Kongsvik og Eirik Albrechtsen (IØT) lager podkast med tema knyttet til sikkerhet i arbeidslivet, Are Oust (HHS) podkaster om personlig økonomi og Frode Heldal (HHS) om innovative team.  Innleder på møtet var også Randi Lillealtern, tidligere NRK-journalist og en av Norges fremste eksperter på podkast.

Are, Trond og Eirik presenterte sine podkaster på møtet, og delte erfaringer om podkast til bruk i undervisning og som formidling. En fellesnevner er at pandemien utfordret til nye undervisningsmetoder, podkast er ett av flere svar på det. Det er også en god mulighet til å formidle kunnskap og forskningsresultater til nye målgrupper, men det vil kreve at vi legger ned litt arbeid i markedsføring av podkastene. Det skal vi gjøre noe med! I det hele tatt; strålende at noen går nye veier og tar i bruk nye kanaler!

Du kan høre alle podkastene fra ØK her:
Sikkert og visst
Personleg økonomi
Innovative Teams

Og bilder fra seminaret:

Før påske dro Halvor og Godfrey på reise til Waseda University i Japan med tre masterstudenter som del av CIRMAN-prosjektet. De tre studentene var Håkon Husebye Nyløkken, Line Gulbrandsen Pålsrud and Nikolai Svidal. De besøkte to gjenvinningsbedrifter – Panasonic Eco Technology Company (elektronikk) og CAREPO Corporation (biler). Her fikk de høre om svært interessante erfaringer om hvordan både japanske og norske bedrifter jobber mot circular manufacturing. Mange nevnte at teknologi og verdikjedeoptimaliseringsverktøy vil tilby bedre måter å tenke om circular manufacturing i fremtiden. Halvor og Godfrey holdt videre en presentasjon om «cybersikkerhet innenfor circular manufacturing». Studentene brukte flere dager på gruppeprosjekter sammen med studenter fra Japan og India. En svært interessant og spennende tur, med andre ord. Noen bilder:

Og da håper jeg alle får en riktig fin helg etterhvert!

Ett svar til “ØK-nytt uke 15”