Ukategorisert

ØK-nytt uke 19

Hei alle sammen, og riktig god helg, kanskje til og med langhelg for noen! Uken fikk en pangstart for min del, med besøk av næringsminister Jan Christian Vestre. Han holdt en forelesning om eierskapspolitikk, hadde et møte med rektoratet som jeg også deltok på, og sto deretter på stand på Stripa. Men han kom såpass tidlig at vi fikk introdusert ham for Gruva, Entreprenørskolen og studentinnovasjonsmiljøet aller først! Vestre er heldigvis kjapp i oppfattelsen, for vi hadde omtrent åtte minutter tilgjengelig til en 30 sekunders intro jeg holdt om studentinnovasjon, og presentasjon av to bedrifter. Heldigvis har studentene lært å presentere seg kortfattet i såkalte «pitcher». Her ankommer Vestre Gruva:

Vi gikk så fort inn at bildet ble litt uskarpt 🙂

Her forteller student Sara Grette om sin oppstart, Hera. Sara har bachelor i markedsføring, innovasjon og ledelse fra IIF i Ålesund, og startet på ES i høst:

Sara, Jan Christian og meg

Vi nådde hovedmålet med dette åtte minutters lange møtet: Han ble såpass imponert og nysgjerring på studentinnovasjon og ES at han lovte å komme tilbake for å lære mer!

Onsdag denne uken ble nye Gemini-senter offentliggjort. Gemini-senter er samarbeidssatsninger mellom NTNU og SINTEF i ulike varianter. En av de nye tilskuddene er «Human-Centered Manufacturing», der SINTEF Manufacturing og IØT er sentrale. Arbeidet skal bygge videre på SFI Manufacturing-prosjektet som har pågått siden 2014, og skal tematisere det siste hotte, nemlig det såkalte «Industri 5.0», der organisasjons- og arbeidsformer står sentralt. Her fra åpningen:

Ingrid Schjølberg (IE-Fak), Alexandra Bech Gjørv (SINTEF), Kristian Martinsen (SINTEF Manufacturing) og Halvor Holtskog (IØT Gjøvik)

Forrige uke hadde vi en disputas på HHS: Roy-Ivar Andreassen. Tittel på avhandlingen hans var:“Digital technologies and control in organisations : Studies from the Nordic finance sector”

Komiteen var satt sammen av Professor Christian Ax, University of Gothenburg, Associate Professor Elena Dybtsyna, Nord University og Professor Inger Johanne Pettersen, NTNU. Roy-Ivars veiledere har vært Professor Trond Bjørnenak, NHH, og Professor Kari Nyland, NTNU. Her er kandidat og komite etter dyst:

Ellers har uken vært preget av temmelig dårlige nyheter i forslaget til revidert nasjonalbudsjett, sett med NTNU-øyne. Jeg skal ikke gjenta alt her, men henvise til at jeg ga noen synspunkt i Universitetsavisa:https://www.universitetsavisa.no/forskning-monica-rolfsen-ntnu/reagerer-pa-kutt-detaljstyring-og-tomme-lofter-jeg-tror-mange-kjenner-seg-lamslatte/362887

Arbeidet med campus går ellers sin gang. Det er to spor som foregår samtidig: Det første er at Campusklyngebrukergruppen jobber med å ferdigstille Brukers Funksjonsbeskrivelse. Det er en beskrivelse av hva fagmiljøer på mulig flyttefot trenger av areal og fasiliteter, uavhengig av plassering. Når dette er ferdig skrevet skal vi gjøre det tilgjengelig også for de øvrige ØK-instituttene i Trondheim for synspunkter og kommentarer. Det andre sporet er arbeid med rapport til Kunnskapsdepartementet om «Redefinering av Campus», der man skisserer ulike modeller for å redusere kostnader. Det vil foreligge et utkast 20. mai, for behandling i NTNUs styre den 23. mai, for innsending til KD den 25.mai. Styret skal ikke velge mellom alternativene, men slutte seg til/ikke slutte seg til rapportens konklusjoner. Det blir med andre ord ikke kjedelig de nærmeste ukene heller!

Som om ikke det var nok: Neste uke kommer vår internasjonale mentor på besøk, som neste ledd i arbeidet med akkreditering i AACSB. Flere av dere kommer til å møte henne, og vi håper dette blir fruktbart og nyttig. Til de som lurer på hva AACSB og akkreditering betyr, kan jeg anbefale denne artikkelen i Khrono, fra NHH i Bergen, som nylig har lykkes med å komme gjennom det samme nåløyet vi sikter oss mot: https://khrono.no/nhh-fikk-eliteakkreditering/687015.

Med det vil jeg ønske alle fortsatt god helg!

Monica