Ukategorisert

ØK-nytt uke 46

Hei, og god fredag! Da er vi inne i en nedlukkingsrunde igjen, om ikke så dramatisk som i vår. Vi får håpe at det ikke varer for lenge, og at vaksinen snart er på markedet! Vi blir nødt til å være tilbakeholdne når det gjelder reiser og sosiale arrangementer, og hjemmekontor blir mer vanlig igjen, særlig hvis man må reise med kollektivtrafikk. Gjør vi et krafttak nå kommer vi ned på akseptable nivåer igjen.

Vi hadde et flott dekan- og instituttlederseminar i Ålesund denne uken. Hele arrangementet var godkjent av smittevernoverlegen personlig, og ble svært vellykket. Vi jobber med å få en operasjonalisering av felles strategi for campus Ålesund.

Onsdag hadde vi besøk av Helge Brattebø i instituttledermøtet, der vi sammen med resten av NTNU skal sette bærekraft enda tydeligere på dagsorden fremover.

Vi har hatt en disputas denne uken også, nemlig Therese Bergh Nitter på HMS-gruppen på IØT. Hennes avhandling hadde tittelen: «Strategies for assessing exposure to and managing air concentrations of disinfection by-products in indoor swimming facilities». Komiteen besto av: Dr Pernilla Wiebert fra Karolinska Institutet, Senior Researcher Pål Graff, The National Institute of Occupational Health in Norway, og Professor Ottar Michelsen fra NTNU som administrator. Therese sin prøveforelesning hadde tittelen: «The significance of different exposure routes in occupational hygiene». Veilederne har vært Kristin Svendsen, biveiledere Rikke Jørgensen og Salvatore Carlucci. Det hele gikk svært bra, og her er kandidat, komite og veiledere, noen på zoom i bakgrunnen:

Ellers har nærings-PhD Endre Jo Reite (tilhørende IIF, men med veiledere fra flere institutt hos oss) et innlegg i Gemini, om norske hustanders foruroligende høye gjeldsgrad. Dette var et foredrag han holdt i vårt lunsjseminar Kost og Nytte: https://gemini.no/2020/11/norske-husholdninger-ligger-i-verdenstoppen-i-privat-gjeld/

Med det vil jeg ønske dere alle en riktig god helg!

Monica