Ukategorisert

ØK-nytt uke 45

Hei, og god lørdag!

Fakultetet har denne uka produsert studiepoeng på 78 grader nord, når Eirik Albrechtsen (IØT) hadde første samling i EVU-kurset Arktisk sikkerhet i Longyearbyen. Kurset arrangeres i samarbeid med Arctic Safety Center ved Universitetssenteret på Svalbard (UNIS) der Eirik Albrechtsen er ansatt som professor II.  25 deltakere fra lokale aktører i Longyearbyen har deltatt, og det har stått like mange på venteliste til kurset. Det er første gang i historien at det kjøres videreutdanningskurs ved UNIS og er trolig det nordligste EVU-kurset noensinne. Kurset omhandler sikkerhetsledelse i en arktisk kontekst (naturfarer, klimaendringer, ekstreme værforhold, utskifting av befolkning, store avstander, mangel på infrastruktur mm). Prinsipper for barrierefilosofi og risikovurderinger er brukt på både skredsikring og isbjørnsikkerhet.

Onsdag og torsdag denne uken var jeg i Ålesund. Jeg holdt en forelesning om den norske modellen for studenter i emnet Organisasjon og ledelse, ingen slipper unna dette viktige temaet! Etterpå hadde vi møte med ledergruppen på IIF om akkreditering. Like etter det ble jeg kapret av viserektor Annik Magerholm Fet for å delta i hennes ukentlige Podcast:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi fikk en nyansatt på plass i denne uken. Mahmoud Hosseinniakani startet som førsteamanuensis i regnskap og revisjon ved HHS. Han har en doktorgrad fra Göteborgs universitet. Han er fortsatt i karantene, men kommer på kontoret fra neste torsdag. Det er særdeles viktig å forsterke fagstaben på HHS innenfor dette viktige temaet, så det er veldig gledet at Mahmoud er med på laget vårt nå!

I dag kom nyheten i Adressa og i Finansavisen som jeg har visst om en stund: Tidligere instituttleder på ISØ og tidligere visesentralbanksjef, Egil Matsen er ansatt som ny administrerende direktør i Forte Fondsforvaltning i Trondheim. Tidligere direktør i Sparebanken 1 Midtnorge Finn Haugan er styreleder. Med seg på laget har de også to andre NTNU-professorer: Vår egen Ragnar Torvik og Svein Ove Erikstad fra Marin Teknikk. Ragnar skal fortsatt være professor på ISØ, men ha en bistilling i Forte. Disse to har også utviklet et nytt produkt vi vil få høre mer om etterhvert. Egil kommer til å være tilknyttet ISØ i en deltidsstilling, for å få til et godt samarbeid mellom institutt/fakultet og Forte Fondsforvaltning. Vi ser blant annet for oss studentprosjekter, masteroppgaver, gjesteforelesninger og annen gjensidig nyttig aktivitet som kan komme mange av våre studenter innen finans til gode, og som også bedriften ser stor nytte av. Jeg ser frem til å samarbeide med Egil i en ny rolle! Her er oppslaget i dagens Adresseavis:

Og med det ønsker jeg alle en riktig god helg!

Monica