Ukategorisert

ØK-nytt uke 38

Hei alle! En ny uke nærmer seg slutten. Først et tilbakeblikk fra sist fredag, da jeg som tidligere nevnt ledet disputasen til Jonida Abazaj. Nå er tiden kommet for å si mer om den! Temaet for avhandlingen var: “Reconciling energy and water policy objectives for the European hydropower sector”. Den sakkyndige komiteen besto av:

• Associate senior lecturer Vasna Ramasar, Lund University, Sweden
  • Professor Roger Klev, Nord University, Norway
  • Professor Arild Aspelund, NTNU

Veileder for Jonida har vært Øystein Moen fra IØT, sammen med Senior Research Scientist Audun Ruud fra NINA. Jonida sin prøveforelesning hadde tittelen: “Social and ecological impacts of hydropower”. Og dette gikk riktig så fint. Førsteopponent Vasna deltok på Zoom, de andre var i rommet. Her blir hun gratulert av veileder Øystein Moen på koronavis:

Hun fikk også det tradisjonelle bildet fra fakultetet:

Og her har vi til slutt hele komiteen og veileder, inkludert Vasna på Zoom, oppmasjert smittevernkorrekt:

Denne uken hadde vi dekansamling på Stiklestad, og alt ble gjennomført etter smittevernreglene til punkt og prikke. Vi fikk diskutert mange store og overordnede spørsmål nå når vi er midtveis i den strategiperioden vi har nå. Vi jobber ellers på spreng med å ansatte nye personer i fakultetsadministrasjonen, etter at Nina og Anniken forlater oss. Nina har sin siste arbeidsdag i dag, og ja, vi kommer til å savne deg, Nina!

Tidligere denne uken var min dekankollega Ingrid Schølberg i Ålesund og signerte en kontrakt om å utvikle innholdet i det nye forskningsfeltet Sustainability Analytics. Dette er en avtale mellom IE og ØKs institutter i Ålesund: IIR og IIF. Jeg hadde signert kontrakten digitalt allerede, mens de øvrige deltok fysisk. Vi har stadig tettere samarbeid mellom IE sine ulike institutter i alle tre byer, til gjensidig nytte og glede! Dette er veldig bra, Hans, Dina og Annik! Her er bilde fra signeringen:

Fra venstre Anniken (Instituttleder IIR), Annik, Hans (Instituttleder IIF), Ricardo (IIR) og Dina (IIF). Foran i signeringspositur: Ingrid, dekan IE.

Da håper jeg alle får en riktig fin helg!

Monica