Ukategorisert

ØK-nytt uke 33

Hei alle! Da er semesteret i gang, og vi har tatt i mot omkring 1300 nye studenter! Jeg har fått være med på immatrikuleringen til Indøk-studentene på mandag, og jeg fikk treffe alle de nye bachleor-studentene til IIF på tirsdag. Begge seanser fulgte alle smittevernregler til punkt og prikke, kullene var delt i to grupper, satt med behørig avstand fra hverandre og ble grundig anti-bac-et før og etter.

Onsdag var det allmøte med kakefest på IIF, med gjennomgang av alt som skal skje gjennom høsten. Det blir veldig bra! Onsdag kveld dro instituttleder Hans og jeg på natteravn-runde for å se hvordan studentene våre hadde det. De befant seg på Volsdalsberga, en finfin badeplass nesten i sentrum av Ålesund, og de badet, grillet og drev med litt ballspill. Ingen utagerende adferd, og heller ingen brudd på smittevern. La oss håpe denne kvelden var representativ for alle tre byer og alle kvelder! Her er Hans og min natteravn-selfie:

Ela Sjøli på fagseksjonen Eksperter i team har publisert rykende fersk korona-forskning om hvordan samspill endres av å jobbe på digitale plattformer. Vi tror vi blir mer fleksible, men blir vi egentlig det? Ved å bruke data som omfatter 1600 studenter og 16 faglærere viser hun i en studie at dette ikke er opplagt. Arbeidsform og gjennomføring av møter kan også bli mindre fleksibelt enn når man er i samme rom. Les mer her: https://gemini.no/2020/08/den-skjulte-trusselen-pa-hjemmekontoret/

Vi har en ny medarbeider på IØT: Rita Pimentel. Hun startet 1. august, og jeg traff henne på immatrukuleringen på mandag. Velkommen så mye!

Ellers får vi bare fortsette å krysse fingre for at smitte holdes under kontroll, og at semesteret kan forløpe så bra som mulig!

Neste uke er det seminar med NTNUs styre onsdag, og etter det drar jeg til Gjøvik og blir der en stund! Mye som skjer på Gjøvik, mye å oppdatere seg på. Jeg gleder meg til å treffe alle dere der!

God helg fra Monica