Ukategorisert

ØK-nytt uke 22

Hei alle! Denne uken har vi startet «tilbakekomsten» til campus! Alle instituttene har gjort det på sine måter som passer lokalt, og rapportene som har nådd meg er utelukkende positive. Mengden personer som har kommet innom har variert mellom 20 og 40%, og ingen steder har trengselen vært så stor at man har behøvd å hindre noen i å komme på campus. Vi er jo inne i en rolig tid, så mange ville kanskje sittet hjemme og rettet eksamen etc uansett. Jeg har ikke hørt om noen store problemer fra noe hold, så det tolker jeg som et positivt tegn. Og så må vi justere etterhvert, både hvis retningslinjene endrer seg fra nasjonale myndigheter, og ut hva erfaringer vi gjør oss om hva som fungerer og ikke. Og flere av oss må etterhvert belage seg på at normalsituasjonen er å være på jobb, hvor oppgavene tross alt i hovedsak befinner seg. Og arbeidsmiljøet blir også mye bedre hvis vi treffer hverandre oftere igjen!

Tirsdag 26. mai gjennomførte vi fakultetets første disputas på Zoom, da Haakon Thue Lie på IØT forsvarte avhandlingen sin, som studerer ledelse av forretningshemmeligheter i samarbeid og åpen innovasjon, og balansen mellom åpenhet og hemmelighold. Tittel: Trade Secret Management in Collaborations and Open Innovation” med Roger Sørheim som veileder. Du kan lese mer om tematikk og komite her: https://innsida.ntnu.no/start#/feed/27460711-6919-391b-9212-ae29431288f2/be004d57-0c60-3df5-92ee-f90bf8b93e86

I følge mine kilder ble disputasen vellykket. Haakon gjennomførte med stil, og det tekniske så også ut til å fungere godt. Og på tross av digital gjennomføring, ble det gode diskusjoner mellom kandidat og opponenter. Sånn ser en digital disputas ut:

Og her er komite og veiledere, de som var fysisk tilstede. Legg merke til at smittevernregler følges, dermed blir bildene litt annerledes enn vanlig:

Komitemedlem Arild Aspelund, kandidaten, veileder Roger Sørheim og disputasleder Trond Kongsvik. Resten av komiteen på skjerm i bakgrunnen!

Dagen i dag startet ellers på den hyggeligst tenkelige måte: Vi godkjente to nye opprykk til professorer! Dette var Jonas Ingvaldsen og Ottar Michelsen, begge på IØT. Gratulerer så mye til de nyslåtte professorene!

Håper alle får en fin pinse. For meg blir pinsen fantastisk, for jeg befinner meg i skrivende stund i smellvakre Ålesund i nydelig vær. Jeg hadde medarbeidersamtaler med henholdsvis Hans og Per Bjarte i formiddag, og vi fulgte «ny korona-standard»: Utendørs i form av spaserturer. Begge turer gikk til ulike deler av gårdstunet på Sunnmøre museum, et fantasisk flott utendørs museum rett ved campus. Anbefales! Og jeg fikk også se våre splitter nye lokaler i 3. etasje i Kompasset:

Hilsen Monica