Ukategorisert

ØK-nytt uke 46

Hei alle. Denne uken har jeg tilbrakt i Brasil som deltager i en delegasjon ledet av prorektor for forskning Bjarne Foss. Det var svært interessant, NTNU har et svært omfattende samarbeid med ulike miljøer i Brasil. Equinor har egen virksomhet der som vi besøkte, og vi har også mye samarbeid med det statlige firmaet Petrobras. Det er særlig IV, IE og NV som samarbeider, men vi har også en del forskningsprosjekter innen energi i tilknytning til virksomheten til Asgeir Tomasgard på IØT. Asgeir var også med på reisen. I tillegg er det også samarbeid omkring maritim transport, og det kan bli økt samarbeid omkring helselogistikk. Vi som var på turen kommer til å følge opp videre mot de enkelte fagmiljø. I tillegg besøkte vi en business school, FGV i Sao Paulo, som er trippel-akkreditert. Vi hadde en interessant diskusjon om hva AACSB (som er den akkrediteringen vi er i gang) har av betydning for institusjonen, og vi fikk gode tips og kontakter vi kan følge opp senere. Her er vi:

Ellers har det vært store uroligheter i Hong Kong denne uken, og NTNU har oppfordret alle studenter om å reise hjem. NTNU har fem utvekslingsstudenter der, og to av dem er våre, fra Industriell økonomi. Vi har fortløpende kontakt med dem, begge har det bra (i likhet med de øvrige tre) og de er på vei hjem. De får ta resten av studiet på nett og det blir tilrettelagt for at de kan ta eksamen fra Norge. Midt oppe i tragiske hendelser er det godt å vite at studentene er trygge.

Studenter fra Entreprenørskolen gjør det som vanlig skarpt. En gruppe av dem har utviklet en smarthanske for astronauter som kan brukes under utforskning av andre planeter. NASA-partnere har nylig gjort vellykket testing av hansken på forskningsstasjonen «Haughton Mars Project». Gründerbedriften Ntention, har utviklet designet og teknologien. Samarbeidspartnerne omtaler smarthansken som banebrytende for fremtidig menneskelig utforskning av månen, Mars – og eventuelt andre planeter. Les mer her: https://gemini.no/2019/11/banebrytende-astronaut-hanske-for-utforskning-av-manen-og-mars/

Svarprosenten på arbeidsmiljøundersøkelsen ARK er på vei oppover på 44 prosent for hele fakultetet, men det varierer stort mellom enhetene våre. Gå inn og svar, da blir resultatene så mye mer brukbare for oppfølging. Fristen er 24. november.

Da er vi snart klare for en ny uke!

Monica