Ukategorisert

ØK-nytt uke 43

God fredag, håper uken har vært bra for dere alle! Mye har som vanlig skjedd hos oss:

Mandag 21. oktober arrangerte fakultetet det årlige oppstartsseminaret for nye ph.d.-kandidater. Seminaret foregikk ved Scandic Lerkendal, og det var svært godt oppmøte. Blant temaene på programmet var forskningsetikk, veileder-/kandidatrelasjonen og publisering. I tillegg hadde vi informasjonsbolker om litteratursøk, NTNU sitt tilbud innen psykososial tjeneste, kandidatenes interesse­organisasjon DION samt om hva kandidatene må tenke på dersom de planlegger et lengre utenlandsopphold. I år forsøkte vi oss på noe nytt, og inviterte også igangværende kandidater til å delta fra og med lunsj og ut dagen. Vi håper og tror det ble en fin arena hvor nye og ‘gamle’ kandidater møttes for spørsmål og erfaringsutveksling! Dagen ble avsluttet med en felles middag.

Vi arrangerer også et eget phd-kurs denne uken, med den svært kjente og profilerte professoren Andrew van der Ven fra USA. Vi er så heldige å ha ham ansatt i en delstilling for å kjøre disse kursene, og det har vi fått til takket være Alf Steinar Sætre som kjenner ham godt. Her er stipendiater og professorer i sving, og de har siste dag i dag:

Samme mandag ble studenter på Handelshøyskolen og Institutt for samfunnsøkonomi invitert til en internasjonal dag på Adolf Øien-bygget. Det var åpent standområde i Vrimla med utvekslingsstudenter fra ulike læresteder, Internasjonal seksjon, ANSA og studieveilederne fra instituttene tilstede. I tillegg var det instituttvise informasjonsmøter for nye studenter om utvekslingsmuligheter.  Et vellykket arrangement som vi satser på å gjenta og kanskje utvide!

Internasjonal dag i Vrimla i Adolf Øien-bygget

Studiebarometeret 2019 er nå åpnet. Studenter i 2, og 5, studieår skal ha fått epost fra NOKUT om å delta i undersøkelsen. Fakultetet ønsker høy svarprosent på denne undersøkelsen for å kunne få en godt forankret oppfatning av studentenes opplevelser. Høy svarprosent gjøre svarene mer pålitelige, og det blir lettere å utvikle treffsikre tiltak. På små studieprogram vil vi ikke få egne rapporter dersom for få studenter svarer. Viktig at instituttene følger opp med å motivere sine studenter til å svare på Studiebarometeret. Et godt tiltak er å bruke noen minutter til en obligatorisk forelesning til å oppfordre til å svare, la studentene bruke tid på å svare. Dette er viktig for oss!

I går deltok jeg på den offisielle åpning av NTRans, en ny FME som har HF som vertsfakultet, og Asgeir Tomasgard på IØT er prosjektleder. Dette er et senter med store ambisjoner, om å komme nærmere løsning på klimautfordringer spesielt på energifeltet. Dette er virkelig med å virkeligjøre ambisjonen om kunnskap for en bedre verden! Her er to bilder, prosjektledelsen og statssekretær fra Olje og Energidepartementet, samt deltakere fra NTNU, NHH, UIO og SINTEF i en paneldebatt:

Neste uke har vi besøk av konsernledelsen i Hydro. Jeg skal være med på en lunsj med dem, og det blir veldig bra. Mange av oss har arbeidet med Hydro i ulike prosjekter, eksempelvis Censes og NTrans, SFI Manufacturing og tre ulike Lean-prosjekter jeg selv har deltatt i. Hvis du har hatt andre forskningsprosjekt de siste årene med Hydro, vær så snill å send meg to linjer om det i en epost, slik at jeg har oversikt over hele vår portefølje her!

I ettermiddag skal jeg delta på avslutningsseremonien til Indøk, med avgangskull 2019. Det gleder meg med veldig til! Håper jeg treffer flere av dere på IØT i den sammenheng.

Neste uke starter jeg friskt i Ålesund, med styremøte i TEFT-lab. Sees der, alle på IIF!

Da får dere alle ha en riktig god helg!