Ukategorisert

ØK-nytt uke 36

På slutten av forrige uke og denne uken har det rydd på med gladnyheter for NTNU. Rett etter at sist nummer av ØK-nytt gikk i trykken kom nyheten om at vi får penger både til Ocean Space og til Campus-prosjektering i Trondheim. Det siste var det mange av oss som spådde kom til å bli utsatt, men det gjorde altså ikke det. Strålende godt nytt og veldig viktig for fremdriften for samling av Campus. Og det er viktig for oss på ØK, fordi det betyr fortsatt fremdrift for Innovasjonssenter.

Det milde gavedrysset fra en regjering i valgkampmodus stoppet ikke der. På onsdag kom en annen virkelig god nyhet: Vi får penger og klarsignal på å sette i gang byggingen av Elgeseter gate 10. Dette bygget har stått på vent i aldri så lang tid, og nå kommer vi endelig i gang med byggingen. Her blir det samling av helse- og sosialfagene fra Tunga. Bygget skal stå ferdig til studiestart i 2022. Les mer her: https://www.universitetsavisa.no/campus/2019/09/04/Gir-klarsignal-til-bygging-av-Elgeseter-gate-10-19856669.ece

Vi hadde et ØK-lederseminar denne uken på Bårdshaug. Det var prodekaner, seksjonsledere, instituttledere, kontorsjefer og nestledere fra alle institutt inkludert Gjøvik. Dette ble virkelig bra, vi fkk jobbet veldig konkret med realisering av vår strategi. Det er særlig tre aktiviteter som er viktige for oss: Å fortsette faglig integrasjon i bachelor-utdanningene våre i øk/adm på tvers av tre campus, (BØA-integrasjon), å øke eksternfinansiert forskning (BOA) og å komme igang med akkreditering. Vi er i gang med å lage klare og tydelige handlingsplaner på alle tre tema, så dette ble veldgi nyttig. Og så betyr selvsagt ikke det at vi skal slutte med alle andre viktige saker. Vi må også jobbe med faglig integrasjon på andre felt, men vi klarer ikke å gjøre alt i like stort omfang på en gang! Strategi handler om å prioritere, og nå er det disse tre aktivitetene som gjelder for 2020.

Ellers kan jeg nevne at Berit Kjelstad er utnevnt som konstituert prorektor for utdanning mens Anne Borg er konstituert rektor. Berit har vært prorektor i to perioder før, så dette kommer til å gå glimrende. Det betyr også rent praktisk at hun går inn i styret til Engage, der prorektor for utdanning har en plass.

Til slutt kan jeg opplyse om at Florentina på HHS har sammen med flere organisert en sommer-skole for Phd i finans i forrige uke. Hun forteller selv litt mer om dette her:

The PhD Summer School in Finance took place between 22 August – 06 September 2019 at NTNU Business School. The project is organized by Florentina Paraschiv (NTNU Business School) and funded by the Norwegian Finance Initiative and NTNU Business School. The aim of the project is to strengthen the PhD education in the main stream of finance and allow our PhD students get international research connections and professional feedback on their on-going research.

30 PhD students from Norway, Finland, Germany, Denmark, Spain, Italy and Morocco attended the program. In addition, PhD students from relevant Norwegian banks joined the school.

The courses covered the following topics: Empirical Finance (Prof. Paul Soderlind, University of St. Gallen), Empirical Banking (Prof. Steven Ongena, University of Zürich), Complexity and Behaviour (Prof. Cars Hommes, University of Amsterdam), Real Estate Finance (Professor Roland Fuess, University of St. Gallen), Quantitative Aspects of Financial Regulation (Prof. Florentina Paraschiv, NTNU Business School). In addition to the courses offered, PhD students had the chance to present and get feedback on their on-going research in our PhD Workshop (02 September). Several research collaborations emerged during this program. We aim at creating a bi-annual tradition of this event at NTNU.

Foto by Maiken Trane. In the picture – left to right, professors teaching in the Summer School in Finance at NTNU 2019: Steven Ongena, Paul Soderlind, Florentina Paraschiv, Roland Fuess.

Og med det vil jeg ønske oss alle en god helg. Husk å bruke stemmeretten din på mandag, eller forhåndsstem – siste sjanse i dag.

Monica

Ett svar til “ØK-nytt uke 36”

Aldri ei kjedelig uke på NTNU og ØK 🙂
Takk for dine ukentlige oppdateringer, Monica – er stolt av å være en del av et så dynamisk miljø!