Ukategorisert

ØK-nytt uke 17

En ny uke nærmer seg slutten, og det gjør også april, og vi har lagt en fantastisk påske bak oss. Det er litt av hvert å berette fra økonomifakultetet siden sist:

Før påske kom nyheten om at ny styreleder for Studentsamskipnaden for hele NTNU er Sunniva Bøstrand, som er student og institutt-tillitsvalgt hos oss ved IIF. Fra før er hun aktiv i Bystyret i Ålesund, og har bidratt til at alle nye studenter får gratis busskort hvis de melder flytting til Ålesund! En driftig dame vi etter all sannsynlighet kan vente oss mye av fremover!

På Gjøvik er det spennende ting på gang når det gjelder entreprenørskap! Den 14 juni har jeg sagt ja til å være med på åpningen av Bright House i Mustad Næringspark, et flott lokale i et tradisjonsrikt industrimiljø. Her satses det nå tungt på oppstartsvirksomhet, og vi kan se for oss spennende syngeriger mellom våre fagmiljøer i alle tre campusbyer. Jeg gleder meg til å bistå på åpningen!

Rett før påske var det en søknadsfrist i Forskningsrådet, den 10. april. Fra vårt fakultetet ble det sendt 18 søknader, der NTNU er hovedsøker i 13 av dem. Ikke verst! Det er sendt en fra Gjøvik, to fra ISØ, tre fra HHS og 13 søknader fra IØT. Det er stor spredning i hvilke programmer som søkes, vi dekker det meste! Det samlede beløpet det søkes om for vår del er på 105 millioner. Det blir spennende å se i hvilken grad vi lykkes. Men den første betingelsen for å lykkes er å faktisk sende en søknad! Veldig flott jobbet til alle dere som har stått på frem mot fristen!

Denne uken kom meldingen om at i alt 18 studentgründere nasjonalt har fått 1 million hver i støtte fra Forskningsrådet. Da er det veldig stas at 10 av de 18 kommer fra vårt eget miljø: Entreprenørskolen og Spark. Gratulerer til alle de dyktige og hardtarbeidende studentgründerne våre! Jeg er på ingen måte overrasket, men veldig stolt! Mer om saken her: https://www.ntbinfo.no/pressemelding/18-studentgrundere-far-1-million-i-stotte-hver?publisherId=89314&releaseId=17863489

I går kom søkertallene fra samordna opptak. Det er mye bra lesning her! De store nyhetene er at Indøk-studiet nå (igjen) er suverent på topp med flest primærsøkere (913) av teknologistudiene, og på 10. plass nasjonalt, ved NTNU kun slått av sykepleie med flere søkere. Det er 6,3 primærsøkere per plass. Den fleksible bacheloren i økonomi og administrasjon på Gjøvik har også økt, til 390 primærsøkere og 6,5 per plass! Og det nye årsstudiet i økonomi og administrasjon i Trondheim starter friskt sitt første år med 333 primærsøkere, 8,5 per plass! Det viser at dette var et riktig grep. For de øvrige programmene våre er det mindre endringer. All grunn til å være fornøyd!

Vi hadde styremøte i går, og diskuterte blant annet internasjonal akkreditering. Det skal holdes et seminar om saken den 15. mai, og jeg håper alle som er interessert i å lære mer og bidra med synspunkter om temaet kan komme. Det er mange ubesvarte spørsmål, og forhåpentligvis blir vi klokere etter denne dagen. Vi får besøk fra Universitetet i Agder som nettopp har vært gjennom en slik prosess og blitt godkjent.

Siste nyhet er fra i går kveld, da Bystyret i Trondheim vedtok planprogrammet for Campus-utbygging. Det ligger en del føringer i vedtaket på hvordan det skal jobbes fremover, med å utrede alternativer til både riving i Grensen og bygging i skråningen ved Hesthagen. Men det vesentlige er at reguleringsarbeidet kan igangsettes uten for mange beskrankninger, slik at ulike alternativ faktisk kan jobbes frem og avgjøres av politikerne i neste omgang. Dette er veldig gode nyheter for oss! Paralellt med dette er vi i gang med å diskutere innholdet i Innovasjonssenter, og jeg vil invitere inn flere av dere til å delta. Les om Bystyrets behandling her: https://www.universitetsavisa.no/campus/2019/04/25/Bystyret-krever-at-NTNU-utreder-alternativ-til-riving-i-Grensen-18905708.ece

God helg når den tid kommer!

Monica