Ukategorisert

ØK-nytt uke 5

På ukens dekanmøte diskuterte vi Etter- og videreutdanning (EVU), fordi det er laget to utredninger som nå kommer på høring. Det er en om rammebetingelser som har vært ledet av Marit Reitan, og hvor Arve Pettersen og Halvor Holtskog har sittet fra vårt fakultet. Den andre handler om hvordan man skal øke EVU-aktivitet spesielt rettet mot digitalisering. Den har vært ledet av Olav Bolland, og hvor jeg har sittet fra oss. Begge sendes ut med høringsfrist samtidig. Disse bør dere lese og gjøre dere opp meninger om, det er viktig for meg når vi skal skrive fakultetets høringssvar. Jeg vil gjerne vite din mening, særlig du som har mye EVU-aktivitet.

I går hadde vi årets første disputas på fakultetet. Det var Ellen Krohn Aasgaard som disputerte over avhandlingen «Stochastic programming for short-term hydropower scheduling and bidding» med Stein-Erik Fleten på IØT som hovedveileder. Her er Ellen i aksjon med førsteopponent:

dav

Vi begynner å få tilbakemelding på BOA-prosjekter vi søkte på i høst. Vi søkte på 30 prosjekter totalt. Mange av dem har vi ikke fått svar på. Det som har kommet inn av positive svar er Asgeir Tomasgard, som har fått positivt svar på tre søknader, der vi har en andel og det er SINTEF som er hovedsøker. Videre er Kjetil Fagerholt med på et prosjekt der SINTEF er hovedsøker, som også er blitt innvilget. Et prosjekt forankret hos ISØ innen finansmarked er innvilget, med Knut Anton Mork og Snorre Lindseth. Det største tilslaget i denne runden ser ut til å være til Jonas Ingvaldsen på IØT, som sammen med flere andre har fått innvilget et kompetanseprosjekt innen BIA i Forskningsrådet. Tema er Lean og digitalisering. IØT er hovedsøker både Trondheim og Gjøvik, vi har med SINTEF Manufacturing og fire bedrifter, og totalbudsjett er på 27 millioner. Gratulerer så mye til alle sammen! Og riktig god helg til alle.

Monica