Ukategorisert

ØK-nytt uke 4

Hei alle sammen! Da er det tid for å oppsummere uken som har gått. Den startet for min del med en reise til Tromsø på mandag, i forbindelse med at jeg leder en gruppe som skal se på hvordan Universitetet i Tromsø har organisert sine ledelse/organisasjonsfag. De har en institutt som heter Handelshøyskolen (inkludert samfunnsøkonomi), og de har et institutt for sosiologi og statsvitenskap med mye ledelsesfag, blant annet et masterprogram i organisasjon og ledelse. I tillegg er det ledelsesfag i ingeniørutdanning, på Fiskerihøyskolen, i reiseliv og på lærerutdanning. Det er veldig spennende å studere nærmere en helt annen måte å løse oppgavene på, og jeg gleder meg til fortsettelsen. De har kommet veldig langt i integrasjon av bachelor i øk/adm på tvers av fire lokasjoner, så her er det en del å lære av for oss!

Av stort og smått fra NTNU kan jeg nevne at det er kommet en nytt virkemiddel: Innovasjonsstipend man kan søke på: Innovasjonsstipend. Dette er en ordning for Phd-kandidater som er ferdige eller nesten ferdige med sin avhandling, og som ser  et potensiale for nyskaping innenfor sitt avhandlingsarbeid. Stipendet innebærer lønn i inntil 6 måneder for å utvikle ideen videre. Ta kontakt med kontorsjef hvis du ser at du er i denne målgruppen! Fristen for å søke er 1. mars.

I dekanmøte jobbet vi videre med å diskutere de fire ulike variantene av faglig lokalisering som er i en rapport som er på høring, som jeg nevnte forrige gang. Jeg oppsummerte noe av dette i instituttledermøtet onsdag, og håper det kan bringes videre når dere jobber med høringssvarene.

En viktig brikke har kommet på plass: Vi har fått på plass ny seksjonsleder for virksomhetsstyring etter Tove Tverråmo. Hun heter Rannveig Pedersen, og vil starte hos oss senest 1. mai, kanskje kommer hun litt tidligere og litt gradvis og deltar på noen møter fremover. Hun var på besøk i dag, og hilste på de i Fakultetsadministrasjonen som var tilstede. Rannveig er utdannet på TØH på 80-tallet, tok siviløkonomutdanning i Bodø som første kull der, og satt i lokalene til IØT en lang periode da hun jobbet på et prosjekt for Sigmund Waagø om verkstedindustrien i Nord-Norge! Jeg satt i samme etasje som PhD-student og husker Rannveig godt fra den tiden. Videre har hun jobbet mange år i SINTEF, og de siste årene i Fretex som daglig leder og i andre funksjoner. Vi gleder oss til hun er her for fullt!

IØT har de siste årene blitt mer og mer trangbodd i sentralbyggene og i Gamle fysikk. Både Marielle og jeg har påpekt dette i sterkere og sterkere grad overfor Eiendomsavdelingen, og vi har vært i flere møter. IØT har også på en svært grundig måte gjort oppmerksom på dette i skriftig form. Dette er blitt lyttet til: I et møte på onsdag sa Eiendomsavdelingen at de går inn for at IØT overtar deler av 9. etasje i Sentralbygg 1. Hvor stor andel og når må vi komme tilbake til. Dette var i svært sterk konkurranse med minst to andre fakulteter, så vi må si oss fornøyd med det, og så må vi jobbe for best mulig betingelser!

En siste gladnyhet: Vi har hatt voldsomt fokus på at vi vil øke den eksternfinansierte virksomheten, den såkalte BOA-virksomheten vår. Dette har vi lykkes med, vi er på rett vei! Den totalt andelen BOA har økt fra drøyt 37 millioner i 2017 og til drøyt 47 millioner i 2018!! Det er fabelaktig! I 2016 var det på 33 millioner, og økningen er på over 40 prosent siden vi ble et fakultet. Når det gjelder EU-forskningen er det enda mer imponerende fremgang; fra 365.000 i 2016 og til 6 millioner i 2018! Vi har både flyttet komma og deretter doblet. Ikke verst! Det er IØT som representerer de store tallene, men en økning på 8 millioner til nesten 39 millioner i 2018. Men den prosentvis største endringen er hos IIF i Ålesund, som økte fra knapt 1,8 millioner BOA i fjor til over 6 millioner i år, en økning på 240%! Det er altså all grunn til å bevilge seg noe ekstra godt til kaffen i dag, både i Ålesund og Trondheim! Til alle som ønsker mer BOA: Man kan prøve å gjøre alt selv, men det er også sånn at vi i større og større grad blir invitert inn i prosjekter av andre fakulteter. Bare denne uken har jeg mottatt to slike henvendelser fra Fakultet for ingeniørvitenskap, som spesielt ønsker seg samfunnsøkonomer med på laget i flere prosjekter. Anne er på saken 🙂

Da gjenstår å ønske god helg til dere alle!

Monica

Ett svar til “ØK-nytt uke 4”