Ukategorisert

ØK-nytt uke 3

Denne uken har jeg «lekt» seksjonssjef for virksomhetsstyring i påvente av at vi ansetter en ny. Det er en svært interessant og spennende jobb, må jeg si! Men jeg gleder meg til en ny person er på plass etter hvert. Torsdag og fredag tilbrakte jeg sammen med 170 andre på Oppdal, på NTNUs ledersamling. Temaet var internasjonalisering. Vårt fakultet er desidert best på studentutveksling, mens vi har litt å gå på når det gjelder EU-forskning. Vi er på riktig vei her, mange har søkt prosjekter, noen har fått, og vi må bare fortsette den gode trenden.

Som tidligere nevnt har vi en rapport på høring nå, som er veldig viktig for oss: Faglig lokalisering i campus-prosjektet. Kontorsjefene har kontroll på de lokale prosessene på hvert institutt.

Her i 5. etasje i Elgeseter gt 70 skjer det mye. Store murvegger er revet ned, og man kan spasere fra oss over til den andre siden hvor ISØ skal inn. Det er nesten en sånn Berlinmur-følelse over det. Det er en byggeplass fortsatt, men vi ser konturene av noe som blir veldig bra!

Mandag reiser jeg til Tromsø, for å lede en gruppe som skal foreslå endringer i fagportefølje og eventuelt organisasjonsmodell for ledelsesfagene på Universitetet. De har ledelsesfag på tre ulike fakultet, og vurderer å endre strukturen. Det blir spennende og nyttig, kanskje kommer jeg hjem med nye og radikale ideer, hvem vet? 🙂

Denne uken fikk vi en trist nyhet. Professor Max Elden er død. Han var professor på Institutt for organisasjons- og arbeidslivsfag (ORAL) på 1980-tallet, og var særdeles viktig for en generasjon av indøkere, inkludert meg selv. Han deltok i samarbeidsforsøkene i industrielt demokrati i Norge da han kom hit i 1972, og var professor hos oss fra 1983 tror jeg, men her husker nok noen av bloggens trofaste lesere bedre enn meg. Send meg gjerne litt detaljer fra hans tidlige virke på instituttet du som husker, jeg kjente ham selv fra 1987 da jeg startet på Indøk. Max flyttet tilbake til USA i 1990 etter å ha møtt igjen ungdomskjæresten Carolyn, de giftet seg og har levd sammen frem til han gikk bort på tirsdag den 15. januar. Begravelsen er i dag, og jeg tror vi på kort varsel har klart å sende en krans fra fakultetet. Jeg skal oppdatere med info og eventuelle bilder hvis jeg får tilgang på dette.

Da får dere ha en fin søndagskveld!

Monica