Ukategorisert

Siste ØK-nytt 2018

Hei alle, da er det snart juleferie! De siste to ukene har vært fylt opp med møteaktivitet for min del, og det har gått i ett. Det kommer et par store utredninger nå til instituttene, som er behandlet i dekanmøter og delvis omtalt i Universitetsavisa. Det er siste rapport om faglig organisering som har fire forslag til lokalisering av HumSam-miljøene, og det er to ulike rapporter om EVU-aktivitet. Den ene av disse rapportene er levert av Reitan-utvalget ble behandlet på dekanmøtet nå tirsdag og handler om rammebetingelser, den andre er ledet av Olav Bolland og blir klar i morgen, behandles i januar. Begge kommer på høring. Er du interessert i å lese deg opp i jula på noe av dette er det bare å følge med på Innsida og Universitetsavisa.

I går fikk jeg en glad-melding fra IØT: Vi har fått et nytt EU-prosjekt i H2020 innen temaet Energy Transitions, med Ruud Egging, Asgeir Tomasgard, Pedro del Granado og Raquel Santos Jorge. Det er SINTEF som er hovedpartner, og vår andel er på 500.000 Euro. Gratulerer så inderlig mye!

Forrige uke fikk vi et gjennomslag i Sunnmørsposten, ved at Edvard Devold, Erik Nesset og Per Bjarte Solibakke har gått gjennom kontantstrømanalysen i fylkesrådmannens saksfremlegg om Nordøyvegen. I en kronikk i Sunnmørsposten fredag 30.11 støtter de påstanden om metodefeil i fylkeskommunens beregninger. De påpeker at det er gjort feil i sammenstillingen ved at driftsinntekter er gitt i faste priser og låneutgifter i nominelle priser. Prosjektinntekter var regnet i faste 2018-kroner (sparte ferjeutgifter, etc) mens prosjektutgifter var regnet i løpende fremtidskroner (avdrag og renter på lån). For å illustrere konsekvensen gjør våre økonomer en beregning som viser at nettoutgiftene til Nordøyvegen kan reduseres med om lag 1,6 milliarder kr. Tirsdag 4.11 kan vi i samme avis lese at fylkesrådmannen innrømmer feil. Fylkesrådmannen har nå justert sin analyse av Nordøyvegen og den nye kalkylen viser at Nordøyvegen blir 1,2 mrd kroner billigere enn beregnet i første kalkyle. Fint å ha gjennomslag!

Jeg har planer om å ta juleferie i skrivende stund, har fått begge uteboende barn hjem denne uken, og er i ferd med å sette punktum for å år. Men er alltid bittelitt online, så hvis noe skjer er det bare å sende epost.

Jeg vil takke for innsats i året som har gått, og ønske dere alle god jul!

Monica