Ukategorisert

ØK-nytt uke 46

Hei hei! Nok en uke har passert. Her i 5. etasje er det nå litt byggekaos, vi bygger om til cellekontorer og møterom, og det kommer til å bli skikkelig flott! Denne uken hadde vi besøk av NOKUT på Engage, og tilbakemeldingen var at de hadde to spennende og nyttige dager med miljøet. Vi holder på å lande Årsplan for 2019 på Fakultetet, der vi konkretiserer hvilke delmål vi skal ha neste år for å nå de strategiske målene våre. Hovedtemaene vil være tre tema: Økning av forskningsprosjekter, såkalte BOA-prosjekter, jobbe med faglig integrasjon, spesielt når det gjelder BØA, og komme godt i gang med vårt nye PhD-program. Vi jobber med å lage litt mer konkrete mål, og oppfordrer instituttene til å lage sine egne mål på samme tema.

Onsdag og torsdag forflyttet hele ledergruppen vår seg til Raufoss og Gjøvik. Vi startet i denne berømte katapulten, og det ble forhåpentligvis oppklart hva dette er for noe rart :-). Det er et møtelokale, etter hvert fire testfabrikker, undervisningsrom og laber, der fremtidens industri utvikles, intet mindre! Vider besøkte vi Raufoss Technology og fikk en omvisning i lokalene deres. Bedriften produserer bildeler, først og fremst hjulpoppheng i aluminium, produksjonen er helautomatisert, og de er globalt ledende på dette, med fabrikker på Raufoss, i Canada, Kina og Mexico:

Vi overnattet på ærverdige «Messa», bedriftsmessa til Raufoss Industripark, der det var akkurat nok hotellrom til oss. Vi hadde middag på kvelden i Messa der fagseksjonen vår på Gjøvik også var invitert:

Torsdag var vi på Campus Gjøvik, der Ottar hadde lagt opp et program hvor vi fikk truffet de aller fleste kolleger på andre institutt og besøkt laboratorier i et svært effektivt tempo, og det blir tydelig hvor mange spennende muligheter som finnes i samspill både med kolleger i IT; design, helse og vareproduksjon, og ikke minst med industrimiljøet Raufoss som ligger en mil unna.

I skrivende stund gleder jeg med til å iføre meg dekankappe og feire alle nyslåtte doktorer fra sist halvår, særlig fordi promosjonen skal foregå her hos oss i Klæbuveien 72. Som en konkurrent til Gullrekka på NRK kan du velge å se på promosjonen i stedet på lenken under:

Riktig god helg til alle!

Monica