Ukategorisert

ØK-nytt uke 43

Denne uken har vi to disputaser. På mandag forsvarte Kine Berild Norheim avhandlingen «Drivers of innovation and strategic resilience in and between firms: The role of absorptive capacity, psychological safety and innovation capabilities» . Disputasen foregikk i Ålesund, og Kine har hatt et veilederteam bestående av Alf Steinar ved IØT, Øivind ved IIF og Hans Petter Hildre fra Institutt for Havromsoperasjoner og Byggteknikk ved IV-fakultetet i Ålesund. Et team på tvers av institutt-, fakultet- og campusgrenser der altså, ikke dårlig! Ingen ringere enn viserektor i Ålesund, Annik, ledet disputasen. Alle rapporter tyder på at dette gikk riktig flott. Her er Kine avbildet i midten, men veiledere til venstre og komiteen til høyre:

I skrivende stund pågår en disputas til, Marta Morais-Storz på IØT som disputerer med avhandlingen «Innovation and the role of problem formulation: capitalizing on the potential of collective intellect for value creation». Veiledere har vært Alf Steinar på IØT og Amy Edmondson  fra Harvard Business School. Svært spennende tema, og jeg er helt sikker på at dette også går fint!

I forrige uke var det oppstart av EU Interreg-prosjektet Blue Circular Economi i TEFT-laben vår i Ålesund. Prosjektet har som formål å hjelpe småbedrifter som tilbyr produkter og tjenester fra resirkulert fiskeutstyr å oppnå større markedsandeler. Til oppstartsseminaret hadde prosjektleder Siv Marina invitert partnere både fra akademia og næringslivet, samt studenter med interesse for dette feltet. Du kan se mer i TV-innslaget her: https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-moere-og-romsdal/DKMR99101918/19-10-2018#t=2m7s Her er gjengen i gang:

Andre strålende nyheter denne uken er at professor Kari på HHS har mottatt prisen Highly Commented Award for artikkelen «The interplay of managerial and non-managerial controls, institutional work and the coordination of laterally dependent hospital activities” i Qualitative Research in Accounting & Management. Artikkelen er skrevet sammen med Charlotte Morland og John Burns. Her er den glade vinner:

Noe starter og noe slutter, og det er en tid for alt. Professorene Rikke og Kristin på IØT kan i dag melde at de har kjørt sitt siste EVU-kurs i yrkeshygiene. Dette er en kursserie som har pågått siden 2008, det har bestått av fire emner, og har vært nødvendig for å bli sertifisert som yrkeshygieniker i norske bedrifter. De har kjørt 25 kurs i denne perioden, hver med 30 deltakere, og har produsert 5625 studiepoeng. Det er voldsomt bra! De har hatt 255 personer innom kursene, og har hele tiden operert med ventelister. De har ikke lenger kapasitet, all den tid vår hovedoppgave er å undervise i masterprogrammet i HMS; som etter en litt tung start er blitt en braksuksess. Du kan lese mer om kursene her: https://www.ntnu.no/videre/yrkeshygiene Takk for fantastisk innsats til begge to!

Min uke startet denne gangen på Raufoss og Gjøvik, der vi fem dekaner som har virksomhet møttes sammen med instituttledere og seksjonsledere, og viserektor. Vi hadde en omvisning på Raufoss arrangert av Ottar, som ble svært vellykket. Mine dekankolleger var begeistret! Videre har det i løpet av uken vært ymse møter om digital politikk, oppfølging av strategi, logistikk, lønnsforhandlinger, EVU, samlokalisering og prosessforbedring, for å nevne noen stikkord.

I morges startet jeg dagen på Brattøra i lokalene til BI, der Næringsforeningen og SØF arrangerte et møte med foredrag av sentralbanksjef Øystein Olsen. Temaet var norsk økonomis utsikter fremover. Møtet ble åpnet av vår styreleder og leder i næringsforeningen i Trøndelagsregionen Berit Rian:

Om en drøy time skal jeg bevege meg opp bakken til Realfagsbygget og skal delta i feiringen av avgangskullet på Indøk, og det gleder jeg meg veldig til! Jeg må vente med å rapportere om dette til neste uke, for jeg drar direkte derfra og til Bergen for den årlige Smalahove-middagen i regi av Fagbokforlaget. Alltid like hyggelig å spise røkte sauehoder inne i boklageret til Forlaget! 🙂

Neste uke starter jeg i Ålesund, der jeg rett og slett skal være foreleser i organisasjonsteori på bachelorkurset. Jeg skal snakke om den norske modellen, og dermed ta personlig ansvar for at våre studenter lærer om dette viktige temaet! Tirsdag skal jeg til Kongsberg for å delta i et møte med næringsministeren om digitalisering innen industrisektoren. Mye moro neste uke også, med andre ord.

Da får alle ha god helg etter hvert!

Monica