Ukategorisert

ØK-nytt uke 33

Den store immatrikuleringsuken (og litt Arendal)!

Denne uken tok vi i mot nye studenter i alle byer, stor stas og stormende jubel! Mandag startet med immatrikulering av 9000 studenter i Trondheim, veldig flott seremoni har jeg latt meg fortelle, men Ann-Charlott gikk i prosesjonen i stedet for meg i år, jeg var i Arendal og deltok i debatt om den norske modellen. I tillegg til meg var både Jørn Rattsø og Ragnar Torvik fra ISØ tilstede og deltok i hver sine debatter, om velferdstjenester og om samfunnsendring som følge av teknologisk utvikling.

Vi hadde en flott seremoni på Gløs med nye Indøk-studenter rett etterpå. Til Indøk programmet har vi tatt opp 178 studenter som starter i år. 48 av disse har studert ved NTNU tidligere og er blitt flyttet opp til høyere årskurs. Det ser ut til at 130 studenter vil utgjøre førsteklassekullet i år, og det blir et rekordstort 1.klasse kull. Vi har immatrikulering på Proman i dag hvor 27 studenter starter. Ellers er det immatrikulering for HMS på mandag i neste uke med 21 studenter og Entre på tirsdag i neste uke med 31 studenter. Her er bilde fra seremonien med Indøk og hele fagstaben tilstede:

På ISØ tok vi opp 219 nye studenter på bachelor og årsstudium, og 44 på masterprogram. På HHS var det et stort kull med bachelorstudenter som ble tatt vel i mot også.

Dagen etter var det samme runde i Ålesund og Gjøvik. Jeg var i Ålesund, og gikk i prosesjon med mine fire med-dekaner der, rektor, viserektor og gjest Tore Ulstein:

Etterpå hadde vi egen seremoni med de 227 som begynte på IIF, på to bachelor-program og årsstudium. Hans og jeg gleder oss veldig til å møte dem her:

Hele fagstaben er for så vidt klare til semesterstart i Ålesund, som det fremgår av bildet under. Jeg ble over til torsdag, og fikk bli med på et personalmøte der vi oppsummerte opptaket, som har gått veldig bra, der ser ut til å bli mellom 45 og 50 studenter på masterprogrammet, noe vi er veldig fornøyde med. Etterpå laget Øivind Strand en Quiz, der vi delte oss i fire lag. Hans, Dagrun, Margrete og jeg utgjorde laget «Humlesnurr». I all ubeskjedenhet vil jeg understreke at vi dro i land en knusende seier 🙂 . Noen vil hevde at spørsmålene var urettferdige. Det vil vi på det sterkeste tilbakevise…..

Samtidig, et helt annet sted på den andre siden av fjellet:

Her er fagstaben vår på Gjøvik klare til immatrikulering, inkludert ny avdelingsleder Ottar! Her var det prodekan Jon Olaf som var til stede i prosesjon og holdt tale til våre nye studenter på Gjøvik. Riktig høytidelig det også.

Ellers var Sigrid Husøy, PhD-student på ISØ intervjuet i Adresseavisen i dag: Får alle barn i Norge den samme behandlingen av helsevesenet? PhD-stipendiat ved Institutt for samfunnsøkonomi, Sigrid Johanne Husøy, forsker på om det er forskjeller mellom behandlingen barn født av innvandrere og barn født av norske foreldre får på norske sykehus. – Pengebruken per barn er en indikator på hvor god behandling barn får, og dessverre ser vi at noen barn får mindre hjelp enn andre, forteller hun.

I tillegg kan det navnes at det var to jubilanter som ble feiret i Ålesund denne uken, Jon Ivar ble 70 og Petter 60, og det gikk ikke upåaktet hen:

Neste uke er hektisk også, mandag kveld drar jeg tilbake til Ålesund, med styreseminar i to dager. Vi er i gang!

Monica