Ukategorisert

ØK-nytt uke 25

Det har vært full fart på alle fronter denne uken! La meg ta sakene i tur og orden:

Institutt for internasjonal forretningsdrift skal koordinere det EU-finansierte prosjektet – Blue Circular Economy. Prosjektet skal hjelpe bedrifter som driver med resirkulering av fiskeutstyr med å nå ut til et større marked. Miljøet fra IIF med Siv Marina (bildet under) i spissen har fått koordinatoransvaret for FoU-prosjektet Blue Circular Economy (BCE). Prosjektet skal hjelpe små og mellomstore bedrifter (SME-er), som tilbyr produkter og tjenester innenfor resirkulering av fiskeutstyr med å nå et større marked. Prosjektet bygger videre på nettverket som ble utviklet under Circular Ocean (2015-2018), og prosjektet vil sette opp en klynge på flere nivå, som har til formål å forbinde og katalysere SME-enes virke i regionen.

Denne uka fikk vi resultatene fra SAMEVAL og KOMBEVAL, hvor internasjonale panel har vurdert kvaliteten norsk samfunnsvitenskapelig forskning og utdanning. Én hovedkonklusjon er at det samlet står bra til, men at vi er litt introverte og har et betydelig potensiale for utvikling. Vi meldte inn fagmiljøene våre til to av panelene:

1. Panel Economics: ISØ ble meldt inn i sin helhet, og forskergruppen «Public Economics» med Jørn Rattsø som leder spesielt. I tillegg har instituttet deltatt med studieprogrammene sine i KOMBEVAL.
  2. Panel Economic-Administrative Research Area: De samlede fagmiljøene ved HHS, IIF og IØT-T ble meldt inn her, i tillegg til forskergruppen «Computational Economics and Optimization» med leder Asgeir Tomasgard.

Begge forskergruppene ble vurdert til karakter 4 – Very good hvor toppkarakteren er 5 – Excellent. Fagmiljøet i samfunnsøkonomi har også fått karakteren 4, mens fagmiljøet i økonomi-administrasjon har fått den samlede karakteren 3 – Good. Av våre innsendte Societal impact-cases, er caset GassOpt blant dem som er framhevet som eksempel på god praksis. Alt i alt er dette meget gode resultater og det er all grunn til å si GRATULERER.

I konklusjonen på evalueringen av studieprogrammene i samfunnsøkonomi sier komiteen at «It is a well-established international department with a comprehensive offer of economics training». Det er laget en egen rapport om samspillet mellom forskning og utdanning hvor hovedkonklusjonen sier: «In short, both evaluations conclude that research and education at the department are of very good standards”. Igjen GRATULERER. Det kan også være grunn til å merke seg at denne evalueringen har en overordnet konklusjon om at god forskning gir god utdanning.

Les alle rapportene her: https://www.forskningsradet.no/no/Artikkel/Evaluering_av_samfunnsvitenskapelig_forskning_i_Norge/1254016275138

Its21 – Tverrfaglighet og innovasjon: https://www.ntnu.edu/its21/

20.-21. juni har Eksperter i team arrangert konferansen Tverrfaglighet og innovasjon. Det har vært to spennende og fruktbare dager! Jeg fikk æren av åpne konferansen og å lede en paneldebatt om behovet for tverrfaglige team i arbeidslivet, og vår påtroppende fagseksjonsleder på Gjøvik Ottar Henriksen holdt key note-foredrag:

Samtidig – et annet sted: Fjordkonferansen

Torsdag og fredag denne uken – altså i går og i dag – arrangeres Fjordkonferansen på NTNU i Ålesund. Konferansen er et møtested for institusjoner, næringsliv og offentlige virksomheter i regionen som jobber med forskning og utviklingsprosesser. Institutt for internasjonal forretningsdrift er sterk delaktige i konferansen og vår egen Øyvind Helgesen er leder for konferansen.

I går, torsdag disputerte Caroline Cheng på IØT, med en avhandling med tittelen: Relationship and Networking Strategy Tools: What are they and how do managers use them in practice?. Elsebeth Holmen har vært hovedveileder. Jeg fikk ikke vært tilstede, men mine sikre kilder røper at dette gikk usedvanlig bra! Gratulerer så mye både til Caroline og Elsebeth!

Engage har reist rundt med 27 studenter fra NTNU, UiT og University of Washington som har jobbet sammen for å løse utfordringene med lakseveiene i Skjervøy og Hitra/Frøya i «The Seafood Industry Transportation Challenge”. Prosjektet har fått støtte fra blant annet Statens Vegvesen, de involverte fylkeskommunene og University of Washington. Vi har blitt vant til å få servert nye løsninger på samfunnsutfordringer når denne gjengen fasiliterer studenter, og denne gangen er ikke et unntak:

Det kommer en rapport på høring nå, om ulike arealkonsepter for campus i Trondheim. Denne blir viktig, og jeg håper instituttene engasjerer seg i denne høringen. Det er frist 3. september.

Onsdag til uken, den 27/6, vil alle administrativt ansatte på fakultetet, inkludert instituttene, være på en samling på Oppdal for kurs, faglig oppdatering og sosialt samvær. Dette til orientering for alle oss andre, vi må klare oss selv. Det vil holde hardt! 🙂

Da håper jeg alle får en flott helg!!

Monica