Ukategorisert

ØK-nytt uke 10

Hei! Denne uken vedtok bygningsrådet i Trondheim å sende utkast til campusplan på høring. I forhold til rådmannens innstilling gikk flertallet av politikerne lenger i å unngå bygging i parkområder, slik at noen av forslagene fra rådmannen ble tatt ut av høringsnotatet. Det betyr at campusprosjektet reorienterer seg noe, slik rektor sier til Universitetsavisa: http://www.universitetsavisa.no/campus/2018/03/08/Vi-m%C3%A5-gj%C3%B8re-v%C3%A5re-valg-ut-fra-hva-som-gagner-NTNU-72745.ece. For vår del ligger planene om bygging av innovasjonssenter på parkeringsplassen i Hesthagen fast, og det stenges ikke for muligheten til å bygge en passasje i form av bygning opp den bratte skråningen til Gløshaugen. Alt sendes på høring, det blir nye runder før kommunen igangsetter reguleringsplaner. Vi får bare fortsette å følge utviklingen. Jeg skal delta i en paneldebatt på et folkemøte om saken i Studentersamfundet torsdag 15. mars.

Vi jobber videre med vår kortsiktige samlokalisering, og har hatt en høringsrunde med HHS, ISØ, Fakadm og studentene på HHS og ISØ. Vi sender ut nye utkast til romplan senest mandag, og skal ha dette ferdigbehandlet i LOSAM den 3. april. Dette blir bra!

Vi er også i sluttfasen på strategiarbeidet, siste versjon har vært på høring internt. Takk for mange gode innspill! Vi skal nå snart sende det på høring til de andre fakultetene, og tar sikte på å vedta planen i fakultetsstyremøtet vårt den 26. april.

Fra 1. mars fikk vi en ny medarbeider i Ålesund: Grete Taklo startet som førstekonsulent. Velkommen så mye!

Det skjer mye mer også i Ålesund. Torsdag  var det et møte i Børs og Bacalao,  som er Sparebanken Møres årlige investorseminar, og rettet søkelyset mot de økonomiske utsiktene for Møre og Romsdal. I denne anledning har Statistisk sentralbyrå, på oppdrag fra Sparebanken Møre, utarbeidet en ny konjunkturanalyse for fylket. Viktige rammebetingelser for næringslivet som rente, kronekurs, oljepris og vekst i norsk og internasjonal økonomi ble berørt. Arrangementet var fullbooket med over 500 deltakere. NÆRINGSTEFT er et nyskapingsstipend fra Sparebanken Møre. Gjennom NÆRINGSTEFT investerer banken i bedrifter og mennesker som på sikt kan bidra til å skape arbeidsplasser og fremme utvikling i Møre og Romsdal. Søknadsfristen for NÆRINGSTEFT var 15. oktober, og banken fikk inn nesten 200 søknader!  En fagjury valgte først ut 50 kvalifiserte søkere som fulgte et faglig program. Deretter ble det foretatt en ny utvelgelse der ti deltagere fikk tilbud om å delta i et inkubatorprogram frem til utvelgelse av tre finalister. De tre finalister ble presentert under Børs og Bacalao.

Vinneren av Næringsteft 2018 ble AgriMare Bio, tidligere studentbedrift hos oss, som stakk av med førstepremien på 1 mnok. Annik Magerholm Fet, Øivind Strand og Mari Liavåg Holm har vært involvert i ulike deler av Næringsteft. Fra presentasjonen av TEFT:

De siste ukene har vi møtt flere stipendiater som er nysgjerrige på å delta i Forsker Grand Prix 2018. Vi håper vi får med noen av våre flinke stipendiater fra økonomifakultetet!. Meld dere på selv (https://www.ntnu.no/forsker-grand-prix/), eller ta en prat med Kari om dere ønsker mer informasjon.

Torsdag 15. mars skal vi arrangere NTNU Åpen dag for elever fra videregående skole. Vi vil møte elever som har meldt sin interesse for å høre mer om ind.øk, samfunnsøkonomi eller øk.adm. Økonomifagene har fått veldig høy påmelding til begge arrangementene, og i alt 75 elever er påmeldt før lunsj og 170 elever etter lunsj. Vi få håpe det fører til mange gode søkere!

God helg til alle!

Monica