Ukategorisert

ØK-nytt uke 7

Hei, da er også uke 7 passert, og noen heldige av dere har sikkert planlagt vinterferie! Det er reneste påskeværet i Trondheim i skrivende stund, så det blir veldig flott. Noen av oss andre blir her og holder fortet!

Uken min begynte på Gjøvik mandag morgen/søndag kveld. Der hadde vi et bra seminar med alle de fem dekanene som har virksomhet på Gjøvik, som er Fakultetene for Ingeniørvitenskap, Informasjonsteknologi og elektroteknikk, Medisin og helse, Arkitektur og Design og oss på Økonomi. Det er i alt tre institutter og fem fagseksjoner på Gjøvik. Vi gikk gjennom våre ulike strategier på de fem fakultetene, på hvilken måte disse strategiene spisses på Gjøvik, og hvordan de ulike «spissene» kan passe sammen, for å skape tverrfaglig forskning og utdanning, kontakt med næringslivet og arbeidsliv for øvrig i Innlandet. Det er ikke helt lett å finne ut hvordan dette skal og bør henge sammen, men jeg foreslo og fikk gjennomslag for at vi skulle lage en felles handlingsplan på Gjøvik, slik at vi beskriver hvordan fem ulike fakultetsstrategier kan virke sammen lokalt. Noe lignende bør vi sikkert også gjøre i Ålesund.

NTNU og Trondheim kommune har i januar undertegnet en avtale om universitetskommune. Det jobbes videre med å konkretisere denne, og det kan se ut som at vi får en rolle som vertsfakultet for en av satsningene. Det blir spennende å jobbe videre med, og jeg skal ha et møte med en av kommunaldirektørene til neste uke.

Vi hadde en rekke saker oppe i dekanmøtet tirsdag. Blant annet er Studiebarometeret klart, og ble gjennomgått. Det er mye som er bra, men vi har en del å jobbe med på NTNU, særlig innenfor digitalisering. På vårt fakultetet spriker resultatene i mange retninger, men vi skårer jevnt høyt på relevans for arbeidslivet, og det er svært positivt. De studieprogrammene som virkelig gjør det bra er master i Public Administration på HHS og Entreprenørskolen på IØT. Gratulerer så mye til dem! Oppfølging av enkeltprogram vil bli gjort på instituttene.

I Ålesund jobbes det iherdig med å spre informasjon om at søknadsfrist på masterprogrammet er allerede 1. mars. Et viktig program, som nå er blitt et siviløkonomiprogram, etter mangeårig iherdig innsats av Øyvind Helgesen! kan lese mer her: Starta biomarint ender som siviløkonom -smp

Neste uke er litt roligere, og jeg har faktisk ambisiøse planer om å bedrive litt faglig virksomhet på egne vegne! Vi får se om det er gjennomførbart, det vil tiden vise. Ha en flott helg alle!

Monica