Ukategorisert

ØK-nytt uke 6

Hei, da går det mot helg igjen, og det går helt klart mot lysere tider! Det er litt mindre mørkt hver morgen og hver ettermiddag. Må innrømme at jeg gleder meg til det blir enda litt lysere og lengre dager!

Ukens kjendis hos oss har vært Arve Pettersen, uten særlig tilløp til konkurranse! Han startet friskt med hele forsiden i Adressa mandag morgen, og fulgte opp i Aftenposten, Nettavisen, radio og diverse andre medier digital og på papir:

Denne uken startet bokstavelig talt med et brak, da vi åpnet Katapult på Raufoss mandag. Det er sikkert noen som lurer på hva en katapult egentlig er. Kort fortalt er dette en infrastruktur som befinner seg utviklingsmessig mellom laboratorier og grunnforskning på den ene siden, og produksjonsutstyr for ferdig utviklede produkter i bedrifter på den andre siden. Overgangen mellom et godt utviklet produkt – for eksempel et hjuloppheng til personbiler – og til et ferdig utprøvd produksjonsapparat for hensiktsmessig masseproduksjon av det samme hjulopphenget kan være lang og smertefull. Noen ganger må produktet tilpasses også, for å få bedre flyt i produksjonsprosessen, eller for å få ned kostnadene. All denne testingen har tidligere foregått hos bedriftene i deres ordinære anlegg. som samtidig skal produsere de «vanlige» produktene. Dette blir tungvint, og bortimot håpløst for mindre virksomheter som ikke har så mye fleksibilitet i arealbruk. Katapult er en utprøvingslab med utstyr som gjør at man kan teste ut ulike forhold med produksjon før produktet settes i ordinær produksjon. Det er et spleiselag mellom offentlige virkemidler og industri. Den første katapulten er altså på Raufoss, og vil bestå av tre «minifabrikker» med ulikt fokus, den første på additiv manufacturing. Og i en tid med Industri 4.0 og digitalisering skal selvfølgelig alle prosessene ha digitale tvillinger.

Det som gjør dette relevant for våre fagområder er at uttestingen for produksjon av nye produkter ikke bare handler om teknologi, men om kompetanse, samhandling menneske-maskin, læringsprosesser, organisering, ledelse, teamarbeid og mye mer. Katapulten vil ha et tett samarbeid med videregående skole og fagskole på Raufoss, slik at skolene også flytter noe av sine verksted for opplæring inn sammen med minifabrikkene. Og vi på NTNU, særlig på Gjøvik, vil ha et tett samarbeid sammen med SINTEF Raufoss Manufacturing som er operatør for Katapulten. Åpningen ble foretatt av næringsminister Torbjørn Røe Isachsen, tilstede var også Gunnar Bovim, Alexandra Bech Gjørv fra SINTEF, leder i SIVA, Siemens Norge, bedriftene på Raufoss, fylkesordfører i Oppland og mange andre. Du kan lese mer her: http://www.nceraufoss.no/startside/aktuelt/item/1343-sparker-i-gang-nytt-katapult-senter-for-vareproduksjon

Etterpå fikk jeg være med i et forummøte mellom næringsministeren og toppledere i forskning og industri, der jeg holdt en innlegg på vegne av NTNU om hvordan vi skal få til mer etter- og videreutdanning fremover. Veldig spennende diskusjoner.

Tirsdag deltok jeg i en debatt om ledelse av organisasjoner som har fokus på høye prestasjoner, slik vi har, men som og mange andre har, ikke minst innen idrett. Panelet ble ledet av kommunaldirektør i Trondheim kommune og tidligere RBK-trener/spiller Ola By Rise, og i tillegg til meg var det daglig leder i Rosenborg Tove Moe Dyrhaug og daglig leder i Enova Nils Kristian Nakstad, som for øvrig også er nestleder i NTNUs styre:

Vi jobber ellers mye med samlokalisering i Rustbygget nå, og vil snart starte medvirkningsprosesser for hvordan vi rigger oss med flyttingen. Vi hadde videre fakultetsstyremøte i går, og et møte i utvalget jeg leder som skal lage en digital politikk for NTNU og ha ferdig et utkast til påske. Så kjedelige er dagene ikke! Jeg kan også nevne at vi sender ut nytt utkast til vår egen strategi nå, til institutter, studenter og andre høringsinstanser.

Et par gladmeldinger: Det er akkurat publisert en bibliometrisk analyse i Journal of Business Research (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S014829631730557X). Her presenteres det man vurderer som de mest fremtredende forskere innen feltet internasjonalisering av små- og mellomstore bedrifter. Professor Øystein Moen på IØT er plassert som nummer syv i avsnittet «most eminent authors» og NTNU også som nummer syv ift «most influental institutions». Det er fantastiske flotte nyheter! Gratulerer så mye til Øystein! Samme fagmiljø har dessuten fått tilslag på et BIA prosjekt: WRAPID – Markedsdrevet integrert produkt- og produksjonsutvikling for rask internasjonal vekst. Duun Industrier og Orkel er bedriftspartnere. Her har Øystein ansvar for NTNU-delen som fokuserer på digitalisering og Big Data anvendt i internasjonalt markedsarbeid.

På IIF ble det sist uke startet opp tredje runde av EVU-kurset «Internasjonal digital markedsføring», med bedriftspartnere fra Ålesund-regionen, Oslo og Stavanger. Her er det førsteamanuensis Mark Pasquine som har ansvaret. Mye bra på digitalisering og markedsføring her, altså. Kurset er nærmere omtalt her: https://www.ntnu.no/videre/gen/-/courses/nv16310

Neste uke starter for min del på Gjøvik, der alle fem dekaner med faglig virksomhet på Gjøvik har et seminar sammen med viserektor Jørn Wroldsen. Jeg sniker inn en liten frokost med fagseksjonen vår først, så da sees vi på Gjøvik mandag morgen!

Du får ha god helg etter hvert. Har du tips til store og små saker du vil jeg skal omtale i neste ØK-nytt er det bare å sende en epost. Det flommer ikke over av innspill foreløpig, så det er plass for mer! Og mener du at jeg har glemt noe viktig, gjør anskrik!

Monica