Ukategorisert

ØK-nytt uke 45

Mandag var det møte i LOSAM (samarbeidsorgan med fagforeningene), der vi diskuterte rammebetingelser for medvirkning. Vi fikk litt mild kritikk for å ikke legge ut innkallinger og referater slik at det er åpent tilgjengelig. Dette skal vi rette opp i, slik at man har mulighet til å se hva som skal drøftes og hva som er drøftet. Det får vi på plass. Vi snakket også om det burde finnes andre arenaer for medvirkning på fakultetet i tillegg til LOSAM-møtene, og det kommer vi tilbake til en diskusjon om. Dette er viktig for meg, og vi må kanskje tenke litt nytt her, med store endringsprosesser som foregår er det viktig at vi får nok informasjon og ikke minst mulighet til å påvirke. Har du gode ideer til hvordan vi kan øke medvirkningen er jeg veldig lydhør for det!

Vi hadde to offisielle besøk på mandag, Øystein Dørum snakket om norsk økonomi fremover, der et av hovedbudskapene var at «støtdemperne» i økonomien virker, den siste krisen med fall i oljepris ble mindre dramatisk enn man kunne fryktet:

Tidligere på dagen var jeg med i en delegasjon som møtte ekspedisjonssjef i Nærings- og fiskeridepartementet med team studentinnovasjon. Vi besøkte Entreprenørskolen og FRAM-senteret, som alltid er inspirerende og morsomt, og som alltid imponerer gjestene våre. Jeg dro videre til Oslo, og deltok på årskonferansen til Lean Forum Norge, et lite snev av forskning for min del der, altså. Dette er et fagområde jeg har jobbet med i over 20 år, og vi arrangerte den åttende årskonferansen med omkring 500 deltagere fra næringsliv og offentlig sektor, som deler erfaringer med forbedringsprosjekter. Flere av våre forskere deltok her, Hanne Finnestrand, Jonas Ingvaldsen, Daryll Powell og Marte Holmemo, de to sistnevnte har bistillinger på IØT. Jeg fikk æren og gleden av å lede en paneldebatt med NHO leder Kristin Skogen Lund og LO-leder Hans Christian Gabrielsen, med temaet «hvor går den norske arbeidslivet», med stikkord «lean innenfor rammen av den norske modellen». Det ble en flott samtale med to viktige samfunnsaktører:

Onsdag hadde vi et allmøte om kartlegging av arbeidsplasser i Rustbygget, der campus-prosjektet skal undersøke nærmere hvilke behov vi har på arbeidsplassene hos oss. De skal også kartlegge flere andre institutter og fagmiljø ved NTNU, men starter med oss fordi bygget er nytt. Vi hadde også instituttledermøte på onsdag. I går fikk vi skrevet ferdig et utkast til strategiplan som dere nå alle har fått tilsendt, og som vi diskuterer på onsdag da vi har seminar, det siste i år.

To viktige meldinger til slutt: Strategisamlingen onsdag begynner 13:30, og du kan bare komme, trenger ikke melde deg på denne gangen. For det andre: Husk å svar på arbeidsmiljøundersøkelsen som du har fått på epost. Det er et viktig verktøy for å jobbe videre med å utvikle arbeidsmiljøet vårt, ekstra viktig er det i tider med mye omstilling og turbulens som nå.

Og helt til slutt gleder jeg meg stort til å avslutte dagen på julebord med ansatte og studenter ved Entreprenørskolen i kveld! Jeg er så heldig at jeg får bli med dem på middag 🙂

Monica