Ukategorisert

ØK-nytt uke 44

Hei alle sammen! Da er uke 44 snart passert. Denne uken har studentene valg våre av nye tillitsvalgte. Våre FTV’er har gjort en formidabel innsats for å få opp valgdeltagelsen fra sørgelige 7 prosent oppmøte forrige gang. De tar sikte på at vi skal bli det fakultetet med høyest valgoppslutning, og jeg har lovt dem kake hvis de klarer det! Studentenes tillitsvalgte gjør en viktig jobb i alle de råd og utvalg de sitter i.

Tirsdag morgen hadde vi et frokostmøte om ledelse i den norske modellen, som var arrangert av tankesmien Agenda, LO og NHO. Mange av våre gamle venner fra fagforening i industribedrifter dukket opp, og panelet besto av  NHO-leder i Trøndelag Tord Lien, LO-sekretær Kristian Tangen, et par bedriftsrepresentanter og vår egen ekspert på temaet: Førsteamanuensis Hanne Finnestrand fra IØT. Her har vi stolte tradisjoner å ivareta, helt tilbake til IFIM ble opprettet som et institutt ved NTH med Einar Thorsrud som første leder. Etter hvert gikk IFIM inn i SINTEF, men det er flott at vi kan ivareta denne forskningen ved fakultetet fortsatt. Her et bilde fra debatten:

Tirsdag fortsatte med dekanat- og dekanmøte, der vi diskuterte strategiprosessen videre, budsjett for neste år, campus, datoer for immatrikuleringen for neste år, opptaksrammer og stort og smått for øvrig. Onsdag hadde jeg gleden av å ta i mot statsråd Jan Tore Sanner som besøkte Entreprenørskolen, det er alltid vellykket. Videre var det instituttledermøte og en drøfting med avdeling for virksomhetsstyring omkring budsjett- og rapportering opp mot sentralnivået.

Torsdag hadde vi møte i fakultetsstyret, der Bjørn Sortland presenterte EIT for styret, til stor begeistring! Vi gikk også gjennom viderefordelingsmodellen og budsjettsituasjonen. Her fikk vi med viktige innspill som vi tar videre til neste gjennomgang av budsjett for 2018.

I dag hadde vi en flott samling med forskere på Økonomifakultetet og NTNUs tematiske satsning på Helse, der vi fikk noen utfordringer fra samhandlingsdirektør på St Olav, Tor Åm:

Det er en rekke temaer der vår kompetanse er etterspurt innenfor helsesektoren, og hvor vi kan gjøre en stor forskjell. Vi fikk videre tre presentasjoner fra våre miljøer. Marielle Christiansen fra IØT fortalte om en rekke pågående prosjekter ved St. Olav, Fredrik Carlsen fortalte om prosjekter ved ISØ, og NTNU Handelshøyskolen var representert ved Kari Nyland:

Alt i alt en spennende formiddag, vi har mange forskningsfelt hvor vi både overlapper og utfyller hverandre.

Neste uke får vi besøk av sjefsøkonom Øystein Dørum, som holder en forelesning for studenter og ansatte hos oss kl 11:15, se vedlagte invitasjon: Øystein Dørum. Deretter drar jeg til Oslo, for å delta på Lean Forum Norges årskonferanse. Konferansen har over 450 påmeldte, og jeg har vært med på å arrangere den siden oppstarten i 2009. Det gleder jeg meg til. Er tilbake onsdag for Fakultets-Yoga og instituttledermøte.

Da håper jeg alle får en flott helg!

Monica