Ukategorisert

ØK-nytt uke 42 og 43

Forrige uke ble så hektisk at den ble Blogg-løs. Dermed samler jeg opp for to uker denne gangen. Uke 42 startet med workshop om Horizon 2020, der forskere fra NTNU og SINTEF sammen drøftet mulige Calls og prosjekter innenfor EU-systemet. Jeg hadde gleden av å lede en gruppe om forskning på vareproduksjon, med mange muligheter for tverrfaglige prosjekter. Uken passerte videre med dekanmøter og instituttledermøter, før den virkelig store dagen, fredag den 20. oktober. Da hadde vi to store arrangementer: 50-årsjubileum på HHS og avslutningsseremoni for masterstudenter på IØT. HHS hadde et dagarrangement med presentasjon av jubileumsbok. Der er det et kapittel som tar for seg historien siden den spede begynnelse i 1967. Historien er preget av å jobbe i motgang, men allikevel lykkes med ambisjonene om å opprette en «Nordenfjells Handelshøyskole»,  gjennom iherdig og utrettelig innsats av pionerene. Starten er nesten 100 år gammel, med testamentet til Adolf Øien fra 1918, der han testamenterte store deler av sin formue til dette formål. Boken går også gjennom alle tidligere forsøk på å samle økonomimiljøene i Trondheim, og det er fornøyelig at man allerede i 1984 slår fast i en stortingsmelding at en økonomiutdanning i Trondheim bør ha en teknologisk profil. Dette får vi til nå, 33 år senere! Skaffe deg boken hvis du ikke allerede har den, det er fantastisk morsom lesing. Her er et bilde fra paneldebatten i auditoriet som i anledning dagen fikk nytt navn: Adolf Øiens auditorium:

Her kan vi observere Ove Gustafsson, Lars Fallan, Kari Nyland, Ingrid Spjelkavik, Inger Johanne Pettersen og Tor Busch i samtale om de viktigste milepæler de siste 50 år, og ikke minst om hva som blir viktig fremover. På kvelden hadde vi en festmiddag i Vrimla, med avduking av en byste av salige Adolf Øien. Det er interessant å merke seg likheten med dagens instituttleder Arve Pettersen:

Innimellom disse begivenhetene fikk jeg også med meg avslutningsseremonien på IØT for de nyuteksaminerte studentene fra Indøk. Seremonien var preget av passelig mengde pomp og prakt, og med en strålende flott innsats fra instituttleder Marielle Christiansen:

Denne uken har vi igjen jobbet mye med campus-planlegging i dekangruppen, der beslutningsgrunnlag skal fremlegges i løpet av de neste månedene. Jeg har spesielt jobbet med Innovasjonssenteret, naturlig nok. Hvis noen kan hjelpe med å grave frem tidligere utredninger vil det være til stor hjelp! Jeg har rapporten fra 2012, men det finnes eldre rapporter også.

Vi har gjennomført FakultetsYoga for andre onsdag på rad. Det har vært bra fremmøte, men det er absolutt plass til flere! Det er åpent for alle på fakultetet ved alle institutter: Administrasjon, stipendiater eller fast vitenskapelig personale. Det er bare å komme opp til 5. etasje i Rustbygget før kl 8, iført antrekk det er mulig å bevege seg i. Ingenting er som å starte dagen med litt tøy, strekk og styrketrening! Det er ikke verken vanskelig eller akrobatisk, passer for alle.

Denne uken har vært litt roligere, vi jobber med budsjett for neste år, for å få gode systemer for BOA-prosjekter og ulike forhold knyttet til samlokalisering i Rustbygget, uten at det er noe vesentlig nytt å rapportere akkurat nå. Onsdag deltok to paneler i intervju i prosjektet Sameval gjennom forskningsrådet. Vi får se hva resultatet blir etter hvert!

I skrivende stund er jeg på vei til Bergen for å delta på et seminar hos Fagbokforlaget med påfølgende tradisjonell Smalahove-middag, som naturlig er når en av forlagsredaktørene kommer fra Voss! Dere får alle ha en ypperlig helg.

Monica