Ukategorisert

ØK-nytt uke 34

Hei alle sammen! Nok en hektisk uke nærmer seg tilbakelagt. Mandag hadde jeg et hyggelig møte med nye masterstudenter på HHS, på to ulike studieprogram, Master i økonomi og administrasjon og Master i ledelse av teknologi. Tilsvarende oppstart ble gjennomført både på IØT, IIF og ISØ. Fra denne uken er vi ordentlig i gang med undervisningen. Tirsdag og onsdag var jeg med på et seminar med det nye styret til NTNU, sammen med øvrige dekaner, rektorat og viserektorer på Jægtvolden. Vi gjennomførte «speed dating», eller som jeg foretrakk å kalle det: Sirkeltrening! Det innebar at alle dekaner og Vitenskapsmuseet sto med hver sin poster/plansje, og styremedlemmene i grupper på to/tre besøkte oss i 7 min hver. Prosessen ble beskrevet slik i UA: http://www.universitetsavisa.no/politikk/2017/08/22/NTNU-arrangerte-krasjkurs-for-nye-styremedlemmer-68209.ece

Styremedlemmene startet dag 2 frisk med et morgenbad: http://www.universitetsavisa.no/campus/2017/08/23/Styre%C3%A5ret-startet-med-morgenbad-68218.ece

Tidsskriftet Magma hadde tidligere i uken et nummer med fokus på økonomiutdanningene i Norge, der tre miljøer er intervjuet, NHH, BI og oss. Intervjuet med meg ligger i forrige blogg-innlegg publisert av Kari. Tusen takk til Per Bjarte og Espen for innspill og hjelp!

Førsteamanuensis Ekatarina S. Bjørnåli ved HHS deltok nylig på konferansen Academy of Management i USA. Der ble hennes paper nominert til den prestisjefulle all-academy Carolyn B. Dexter prisen, blant 288 paper innen sin kategori. Paperet omhandlet bedriftsstyrer som viktige beslutningstakere hos inkubatorer i utviklingsland, nærmere bestemt i Øst-Afrika. De viser at styrets strategiske beslutninger kan påvirke vekst i nystartede bedrifter, som igjen kan spille en viktig rolle for utviklingsøkonomier. Gratulerer til Ekatarina!

Det er mange andre store og små ting som har skjedd denne uken. Fakultetet har fått godkjent søknaden vår om sammenslåing av tre PhD-program til ett program i økonomi og ledelse. Forskningsutvalget har gjort en strålende jobb, og jobber nå videre med konkretisering. Formelt starter det nye programmet fra høsten 2018. Vi har videre startet arbeidet med å lage et forslag til samordnet plan for Bachelor i øk/adm på tvers av tre institutter og campuser. Professor emeritus Tor Busch leder dette arbeidet.

Vi hadde sesongens første disputas denne uken: Marius Tuft Mathisen fra IØT, som leverte avhandlingen «The Growth of Research-based Spin-offs: Unleashing the Value og Academic Entrepreneurship.» Jeg fikk dessverre ikke til å delta, men ryktene tilsier at det gikk strålende! Professor Øystein Widding fra IØT har vært hovedveileder for Marius.

Vi hadde første møte i strategigruppen på mandag. Fremover blir det jeg som leder denne gruppen, og vi holder fast på de møtedatoene vi tidligere har varslet: 4. oktober og 15. november. Vi skal ha et fokus på hva vår omgivelser forventer av oss på første samling, og har noen kreative tanker om hvordan det skal løses. Fortsettelse følger!

Blackboard er innført, og vår ekspert på dette, Kristin Mehlum, har tidligere sendt ut denne beskjeden til dere:

Påmelding til grunnkurs skjer nå via Læringsportalen – Det er viktig å merke seg at alle kan velge det kurset som passer best med tanke på tid og sted. Tilhørighet på campus spiller ingen rolle, du deltar der det passer ditt tidsskjema best. Her finner du kurs og påmelding! Blackboard ble oppgradert i august med blant annet Organisasjoner og Sammenslåing av emner som ny funksjonalitet for ansatte.

Organisasjoner

Her finner du egne områder til kull, program eller lignende grupper som går på tvers av emner.

Sammenslåing av emner

Det er mulig å slå sammen emner i Blackboard hvor undervisningen overlapper helt. Disse emnene har navn som begynner med «Sammenslått …». Studenter ser navnet og koden for emnet de er oppmeldt i. Kun undervisere ser det nye sammenslåtte emnet og navnet.

For vårt fakultet har stenging av itslearning gått bra, noen få henvendelser angående innhold studenter hadde «glemt» å ta vare på. Disse tilfellene løste seg fint, fordi faglærer kunne sende stoffet på epost til studentene.

Veldig mange har nå deltatt på grunnkurs i Blackboard og er i gang med emnebygging. Vi har fortsatt ressurser til hjelp, for de som trenger det i september. Ny runde med grunnkurs vil bli tilbudt i desember, med tanke på de som underviser i vår-emner.

Da vil jeg ønske dere en riktig god helg etter hvert!

Monica