Ukategorisert

ØK-nytt uke 12

Hei alle blogglesere! Det ble lørdag formiddag før jeg fikk oppdatert denne uka, det gikk litt i ett hele fredagen. Vi startet uken med det aller første møtet i LOSAM – lokalt samarbeidsutvalg. Dette er et forhandlingsutvalg som jeg skal ha med jevne mellomrom, med representanter fra fagforeningene NTL, Parat, Forskerforbundet og Tekna. Vi er ikke helt komplette ennå, men tilstrekkelig til at vi fikk utpekt representanter til intervjugruppene for instituttledere på de tre institutter der det er aktuelt: ISØ, IIF og HHS. På IØT ble som kjent Marielle Christiansen ansatt før jul.

Tirsdag hadde vi møte i dekanatet, og i stedet for dekanmøtet var det rektors møte med instituttlederne på tirsdag ettermiddag. det var to tema: Campusutvikling og NTNUs deltakelse i samfunnsdebatten. Det er sterkt ønskelig fra rektor at flere av oss deltar i det offentlige ordskifte om saker og ting vi har greie på. En av de mest aktive på NTNU holdt en innledning: Anders Todal Jensen, valgforsker fra Institutt for sosiologi og statsvitenskap. Noen av de viktige budskapene er at vi alle støtter de kolleger som faktisk står frem og bidrar i offentligheten. Da skal vi ikke tie det i hjel, men berømme og oppmuntre! For meg er det viktig at vi er synlige, og jeg vil støtte alle som våger seg ut med leserinnlegg, kronikker, intervjuer eller annet. Det kan ofte være lettest å komme på i lokalpresse, og spesielt hvis man har en nyhet eller kommentar/oppfølging til en nyhet. Det er bare å kaste seg ut i det, som alltid ellers i livet er det alltid verst første gang man prøver noe nytt! Vi tenker å arrangere noen type seminarer om dette etter hvert, og bruke noen av våre gode krefter på fakultetet som er særdeles aktive i media. Hvis man ønsker hjelp eller diskutere en mulig sak med noen kan man få hjelp av vår utmerkede kommunikasjonskvinne Kari Støre Gullichsen, som selv sto frem som et godt eksempel i dagens utgave av Adresseavisen. Her er hun intervjuet som en av flere som jobber med å oppdatere wikipedia med flere artikler om kvinnelige akademikere. Flotte saker, Kari! Det var en sann fryd for meg å lese til morgenkaffen på en ellers grå og regntung lørdag i trønderhovedstaden:

Onsdag startet vi vår store og omfattende, men raske og effektive strategiprosess på fakultetet. Vi var 120 deltakere på samling fra kl 12, med innledninger om oppdraget, gruppearbeid og oppsummering. Strategigruppa ledet av Grete Wennes har gjort en strålende innsats, og er i full gang med å planlegge neste samling 19. april, da vi skal komme oss et skritt videre. Hovedutfordringen vår er og blir å øke forskningsaktiviteten, det er opplagt. Spørsmålet er hvordan vi får det til, og hvordan vi alle kan hjelpe hverandre. Det er ikke fort gjort, men jeg føler vi allerede er på god vei i riktig retning!

Fredag hadde vi dialogmøte om utdanning på alle tre institutter i Trondheim, og det ble en skikkelig Marathon. Veldig spennende, og vi fikk mange ideer til hva vi kan få til på tvers av instituttene. Vi gjør en del saker veldig ulikt, og det gir et godt grunnlag for å finne gode fellesløsninger! Innimellom dialogene rakk jeg å spise tapas på ISØ, og feire at de har fått sin første kvinnelige professor Hildegunn Stokke! Det er så fortjent, og så artig!

En annen gladmelding denne uken er at studentene ved HHS deltok i et case-NM, gikk videre til finalen, og endte med å slå sine arge komkurrenter fra NHH og BI ned i støvlene. Veldig artig! Vinnerlaget blir invitert til sentralbanksjefens årstale og påfølgende middag. Se mer her: https://innsida.ntnu.no/web/guest/reader/-/messageservice/message/urn:uuid:8d4f3f86-5c60-3215-8ea8-d685b335e13a

Vi er som nevnt i full sving med å tilsette instituttledere på tre av våre fire institutter. Mandag kommende uke skal vi ha intervjuer i forhold til ISØ og HHS, torsdag reiser vi til Ålesund for å gjøre intervjuer der. Det blir flere runder med intervjuer, og den endelige tilsettingen vil skje i vårt fakultetsstyremøte 11. mai. Neste uke skal jeg for øvrig gjøre en liten innsats i samfunnsdebatten ved å være med i to diskusjonspanel om campusutbygging i Trondheim. Den ene er for lokalpolitikere på Rådhuset, den andre arrangeres av Litteraturhuset på onsdag kveld kl 19.

Til slutt kan jeg presentere enda en gladnyhet. Vi har nå endelig fått på plass alle personer i fakultetsadministrasjonen! Vi får Hilde Røysland som forskningsrådgiver, Marianne Frantzen Fostad som prosjektøkonom, og Nina Huse som ny servicemedarbeider, og da begynner vi å bli fulltallige! Inntil Nina Huse er på plass fra sommeren vil Silje Berg fra IØT komme inn som vikar og hjelpe oss med alt som skjer!

God helg videre!

Monica