– Mediebransjen må bli mye flinkere til å fortelle hvor attraktive de er som arbeidsplass for unge talenter. Nå vil vi koble dyktige studenter til mediene, sier Rolf Dyrnes Svendsen, leder for NxtMedia.

Synne Ekren er én av 20 utvalgte studenter som er tatt opp i programmet Young Visionaires, lansert i forbindelse med årets NxtMedia-konferanse.
– Mediebransjen har sagt mye dystert om sin egen fremtid. Det skremmer bort unge talenter fra å velge media. Men mediene må få tak i nye, skarpe hoder. Media må gjøre seg attraktive som arbeidsgivere. De må vise alle mulighetene de byr på. Vi vil bidra til at disse studentene og mediebransjen finner hverandre, sier Svendsen.
Medieledere som mentor
Målgruppen for Young Visionaires er mediestudenter med teknologiinteresse, og teknologistudenter med medieinteresse. De er blitt invitert til å ta med sine studentprosjekter.
Gjennom programmet Young Visionaires arrangeres samlinger, workshops og hver student får sin mentor blant profilerte norske medieledere.
Synne Ekren studerer medievitenskap ved NTNU, og var den av studentene som representerte programmet på scenen på konferansen.
Deltakerne kommer fra universiteter og høgskoler i hele landet. Prosjektene skal være ferdig til sommeren 2018. Det er Mediebedriftenes Landsforening (MBL) som er sponsor for programmet.
