Her skriver vi om medieforskning ved NTNU

– «Fake news»-ordet er brukt opp

av 14. november 2017 i Forskermiljø med Ingen kommentarer

– Begrepet fake news er brukt opp. Det brukes om alt og er i ferd med å bli innholdsløst. Nye og mer presise begreper må tas i bruk.

Bente Kalsnes

Det sa Bente Kalsnes, førsteamanuensis ved Institutt for journalistikk og mediefag, HiOA, på konferansen NOBIDS 2017 (Norwegian Big Data Symposium), arrangert av NTNU i Adressas lokaler i Trondheim, tirsdag 14. november.

Konferansens tema var Predective Analytics and Fake News. Den tok for seg hvordan analyser av store datasett (big data) også kan brukes for å avsløre falske nyheter. Özlem Özgöbek, postdoktor ved Institutt for datateknologi og informatikk, har stått i bresjen for organiseringen av konferansen.

Özlem Özgöbek har organisert konferansen om big data og fake news.

Trump-bølge

Kalsnes innledet om begrepet og forskningen om fake news. Hun påviste hvordan betydningen av fake news har endret seg over tid. Med Donald Trump fulgte en bølge av diskusjoner med alle slags perspektiver og betydninger.

Hun har analysert den norske mediedekningen og den norske offentlige debatten om temaet i perioden fra november 2016 til april 2017. Selv om fake news er kåret til årets nyord, er Kalsnes skeptisk til begrepet:

Fake news er så mange ting. Det blir brukt om alt fra satire og feil, til propaganda, manipulering og nettroll. Det preger også de mange ulike debattene, fremholdt Kalsnes.

I hennes pågående forskning forsøker hun å sette sammen et begrepsapparat som mer presist setter riktige ord på de ulike måtene falske nyheter fremstår på. Hun har da blant annet med begreper som:

  • Feil
  • Slurv
  • Villedende innhold
  • Propaganda
  • Bløff
  • Svindel
  • Rykter
  • Løgn
  • Konspirasjonsteorier

Hensikten er å utvikle et mer presist begrepsapparat i den videre debatten, slik at ikke alle de forskjellige debattene blir rotet sammen.

Tre bidragsytere på konferansen, Medietilsynets Mari Velsand (f.v.), Kristoffer Egeberg i Faktisk.no og Bente Kalsnes, HiOA-medieforsker.

Falske nyheter vanlig

Mari Velsand, ny direktør i Medietilsynet, var opptatt av at manipulering av nyheter ikke må svekke medienes viktige rolle i samfunnet. Hun la frem en undersøkelse de har fått utført om hvordan publikum opplever falske nyheter.

– Over halvparten, 55 prosent, svarer at de hver uke eller oftere ser nyheter på nettet som de ikke opplever som helt sanne, sier hun.

– Så svarer 62 prosent at de ser dette oftest på Facebook. Men det er spesielt alvorlig at «tradisjonelle medier» får andreplassen av svare på dette spørsmålet, med 21 prosent, fremholdt Velsand. Hun mener dette viser at de vanlige nyhetsmediene har en stor jobb å gjøre slik at de ikke assosieres med falske nyheter.

Hele Medietilsynets undersøkelse kan leses her.

 

Faktasjekk

Kristoffer Egeberg, redaktør for Faktisk.no, presenterte denne faktasjekk-tjenesten som er startet opp av VG, Dagbladet, NRK og TV2 i samarbeid.

– Hvorfor et slikt samarbeid om faktasjekk? Jo, falske historier spres raskere enn tidligere, faktasjekk er ressurskrevende, og dette er sentralt for vårt samfunnsoppdrag, forklarte han.

– Vi sjekker de faktiske påstandene i saker, ikke meningene, sa Egeberg.

Her er metodene Faktisk.no benytter presentert.

Over tid samles det opp en bank, en oversikt, over en rekke saker Faktisk.no har sjekket.

 

NTNU-samarbeid om fakta

NTNU planlegger nå et samarbeid om utvikling av big data-analyser sammen med Faktisk.no, NTB, Retriever og Duke University. Dette verktøyet har arbeidstittelen SNAC, av Scalable news Analytics and Credibility. En BIA-søknad (Brukerstyrt innovasjonsarena) for forskningsmidler til er til behandling, og teamet ledes av professor Jon Atle Gulla ved Institutt for datateknologi og informatikk.

 

NOBIDS-konferansen fortsatte med to key note-foredrag:

Nenad Stojanovic: “Big data analytics: from exploratory analysis to digital twins.”

Asbjørn Følstad: “Fake news and fact-checking: How social media users perceive fact checking services.”

Sju papere med forskning ble også presentert, se hele programmet med bidragsytere her.

NOBIDS 2017, konferansen arrangert hos Adressa, med forskere og mediebransjen i fellesskap.

Abonner

Hvis du likte dette, se relaterte innlegg og aktiviteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Topp