Her skriver vi om medieforskning ved NTNU

Mediestudenter til topps med årets beste bacheloroppgave

av 20. oktober 2017 i Studenter og studier med Ingen kommentarer

Hilde Mikalsen og Helle Formo Hartz, studenter i medieledelse, vant Eureka-prisen 2017 for årets beste bacheloroppgave ved sitt fakultet på NTNUs campus i Gjøvik.

Hilde Mikalsen (t.v.) og Helle Formo Hartz.

I sitt prosjekt utviklet de en kampanje der Den norske turistforening (DNT) vervet medlemmer gjennom Googles søkemotor. De fikk bruke 15.000 kr for å kjøpe annonser til kampanjen, og resultatet ble nye medlemmer som over tid forventes å gi DNT over 700.000 kr i medlemsinntekter.

– Vi ble så glade for Eureka-prisen! Dette betyr jo at arbeidet vårt blir sett og lagt merke til, sier Hilde Mikalsen (22), opprinnelig fra Levanger. Hun var ferdig med bachelor i medieledelse fra Institutt for design ved NTNU i Gjøvik i juni. Nå har Hilde begynt i jobb som SEO-advisor i Resolution Media, som er en del av Omnicom Media Group. (SEO er på norsk søkemotoroptimalisering. Det handler om hvordan medieinnhold utformes for å fungere best mulig opp mot søkemotorer, bl.a. for å komme høyt opp i Google-søk.)

– Dette beviser at arbeidet vårt var godt. Ikke bare at vi fikk toppkarakter, men at vårt prosjekt var best av de beste, jubler Helle Formo Hartz (22), opprinnelig fra Åmot. Hun var også ferdig på samme studium sist sommer. Hun har nå begynt som rådgiver for sosiale medier og innhold hos Godt sagt AS som er Buskeruds største kommunikasjonsbyrå.

To stolte prisvinnere er blitt premiert for årets beste bacheloroppgave – Hilde Mikalsen (t.v.) og Helle Formo Hartz.

Eureka-prisen

Eureka-prisen deles ut til årets beste bacheloroppgaver. Etter fusjonen med NTNU ble det fra og med i år delt ut én pris innenfor hvert fakultet som er representert ved campus i Gjøvik. Hilde og Helles oppgave ble da vinner innenfor NTNUs Fakultet for arkitektur og design sine fagfelt i Gjøvik. Med prisen følger også en pengepremie på 10.000 kroner.

Oppgaven har tittelen Søkemotorannonsering for Den norske turistforening, og kan lastes ned her. Veileder for prosjektet har vært førsteamanuensis i medieledelse og innovasjon, Jens Barland.

 

Begrunnelsen

Her er juryens begrunnelse for prisutdelingen:

«Prosjektet der de gjennomfører søkemotorannonsering for Den norske turistforening (DNT) fremstår som et ypperlig eksempel på det aller beste vi kan oppnå av studentarbeid.

Utover å være et prosjektarbeid med høyeste faglige, teoretiske og praktiske nivå gjennomfører de faktisk et innovativt prosjekt for en ekstern aktør, som gjennom dette innfører en ny metode i sin markedsføring.

Det som er vanlig i våre studentarbeider av denne type, er at våre studenter får være til stede i bedriftenes prosjektarbeid, observere – og så skrive en bacheloroppgave om det. Men i dette tilfellet er det studentene som både har identifisert behovet, utviklet planen og så gjennomført hele utviklingsprosjektet. I ettertid har DNT bekreftet at dette har bragt dem et skritt videre i sin utvikling av markedsføring med digitale virkemidler.

 

Langt utover pensum

Studentene har også utført et prosjekt som har medført at de har måttet finne frem til og også lære seg teori og verktøy som ikke har vært pensum, bl.a. det å planlegge og faktisk gjennomføre programmatisk søkemotorannonsering. Siden DNT som de gjorde dette for ikke hadde tidligere erfaring i dette, måtte hele prosjektet i stor grad også begynne med eksperimentering og uttesting, for så gradvis å bli tunet inn ut ifra responsen man fikk i markedet fra dag til dag.

Som det fremgår av oppgaven er den kvantitative målingen som ligger i verktøyene brukt på en svært systematisk måte. Dette har bidratt til tydelig målrettet bruk av annonsekostnadene etter hvert som man har justert tekster og målt effekten disse har på målgruppen.

 

Gode inntekter

I oppgaven fremgår det også hvordan de ved å bruke 15.000 kr, som DNT stilte til disposisjon, har fått en uttelling (konverteringer) som over tid vil gi en forventet medlemsinntekt på 709.800 kr. Nå har jo studentene jobbet gratis, men selv om de skulle legge inn en «konsulentkostnad» på ca. 100.000 kr som arbeidskostnad i prosjektet, vil lønnsomheten på inntektssiden i dette prosjektet være 517 prosent før man trekker fra det det koster DNT å betjene medlemmene.

Utover dette er oppgaven velskrevet, disposisjonen er ryddig og oversiktlig – og de har greid å gjøre noe som kan oppleves som litt kjedelig (programmering av annonser og distribusjon av dette) til å bli en spennende opplevelse å lese om.

 

God casestudie

Rent akademisk og metodisk er det også en styrke at de har gjort prosjektet sitt til en veldig tydelig og avgrenset kampanje som casestudie.

De som leser oppgaven vil lære mye av den,» sier juryen i sin begrunnelse.

Veileder Jens Barland gratulerer prisvinnerne.

Abonner

Hvis du likte dette, se relaterte innlegg og aktiviteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Topp