Her skriver vi om medieforskning ved NTNU

«Innholdsmarkedsføring» setter open access-rekord

av 24. august 2016 i Ukategorisert med Ingen kommentarer

Boken «Innholdsmarkedsføring» er lansert som gratis ebok – såkalt open access. Den er allerede lastet ned over 1700 ganger, noe som er rekord for slike utgivelser fra forlaget Cappelen Damm Akademisk.

Bokens forside.

Bokens forside.

Boken ble publisert i juli, men mandag 24. august ble det arrangert boklansering i lokalene hos Mediebedriftenes Landsforening i Oslo med et frokostmøte om temaet.

  • Vær så god! Boken kan lastes ned gratis som ebok: LENKE

Bokens fulle navn er Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis.

NTNU-bidrag

Antologien har to bidragsytere fra NTNU, Jens Barland, førsteamanuensis i medieledelse som er redaktør for boken, og Arne Krokan, professor innen teknologi, kommunikasjon, organisasjon og ledelse.

Arne Krokan har skrevet om økonomi i digitale medier, og tar i et kapittel for seg hvordan innholdsmarkedsføring både bidrar til å erodere inntekter til de tradisjonelle mediene samtidig som dette også skaper nye inntekter og en ny «leverandørindustri» til fenomenet. Han beskriver også hvordan denne formen for markedsføring er en del av fenomenet med hvordan tjenester blir mer og mer digitalisert.

Jens Barland har i et kapittel skrevet om hva konseptet ‘innholdsmarkedsføring’ er – hvordan medieinnhold utvikles for å bygge relasjoner, hvordan selgere slik får tid sammen med brukerne på nett, og gjennom det styrker båndene til kundene. Dette til forskjell fra tradisjonell reklame som pusher salg på en annen måte. I et annet kapittel presenterer han forskning om presseetikken på feltet, om de debattene som har fått mye oppmerksomhet som blant annet tar for seg reklame som ser ut som journalistiske saker.

BI-bidrag

Boken har også to bidragsytere fra Handelshøyskolen BI. Førsteamanuensis Monica Viken går gjennom de juridiske og etiske rammene for slik markedsføring, og hvordan slik digitalisering av kommunikasjonen også utfordrer et lovverk som ikke helt holder følge med utviklingen. Førsteamanuensis Tor Bang oppsummerer boken med et kapittel der har beskriver trenden for hvordan innholdsmarkedsføring har utviklet seg og gir en oversikt over praksis slik den nå er i Norge.

Først på flere måter

Dette er den første boken om temaet som er skrevet på norsk og som er forskningsbasert. For NTNUs publiseringsfond, som gir økonomisk støtte til open access-publisering, er dette også den første boken de har gitt slik støtte.

De andre sponsorene som har bidratt er stiftelsen Fritt Ord, Pressens faglitteraturfond og Handelshøyskolen BI. Dette gjør at boken kan deles fritt som ebok.

Det er trykket et mindre papiropplag, blant annet for biblioteker.

Boken «Innholdsmarkedsføring» lansert, med forfatterne (f.v.) Jens Barland, bokredaktør (NTNU), Arne Krokan (NTNU), Monica Viken (BI), Tor Bang (BI) – og Ragnhild Hjort, forlagsredaktør i Cappelen Damm Akademisk. (Foto: Veslemøy Rysstad)

Boken «Innholdsmarkedsføring» lansert, med forfatterne (f.v.) Jens Barland, bokredaktør (NTNU), Arne Krokan (NTNU), Monica Viken (BI), Tor Bang (BI) – og Ragnhild Hjort, forlagsredaktør i Cappelen Damm Akademisk. (Foto: Veslemøy Rysstad)

 

 

(Denne artikkelen er skrevet av Jens Barland, bokens redaktør.)

Abonner

Hvis du likte dette, se relaterte innlegg og aktiviteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Topp