Her skriver vi om medieforskning ved NTNU

Hva gjør teknologien med mediebransjen?

– Vi står midt oppi en himla revolusjon – som angår mye mer enn mediebransjen. Hele samfunnet går gjennom en digitalisering. Vi ser det innen olje, i taxi, i hotell… Tradisjonelle måter å gjøre ting på og tjene penger på blir endret. Vi i mediene er ikke alene om å oppleve disse endringene på kroppen.

Ingeborg Volan.

Ingeborg Volan.

Det fortalte Ingeborg Volan, den mest profilerte gjesten da mediestudentene ved NTNU i Gjøvik onsdag før påske inviterte til Mediedagen. Dette er årets store begivenhet med fullt hus, faglig program – og alt arrangeres av Darling, foreningen for mediestudenter ved  NTNU i Gjøvik.

– Vi er jo stolte over at vi fikk Ingeborg til å komme hit. Hun er jo både kåret til «årets sosiale medier-personlighet», hun er utviklingsredaktør i Adresseavisen, var inntil nylig sosiale medier-sjef i NRK, og leder bransjeforeningen Netthoder, forteller mediestudentene Kenneth M. Karlsnes og Maren Østhaug, leder og nestleder for arrangørene.

Optimistisk medieleder

Studentene stilte også det aller største spørsmålet, som de er nysgjerrige på når de ser frem til en jobb med media: «Hva gjør teknologien med mediebransjen?».

Og Ingeborg kunne fortelle. Mye. Men til forskjell fra alle de dystre historiene man hører fra media var det en optimistisk medieleder studentene møtte:

– Journalistene har aldri hatt større teknologiske muligheter til å finne frem til informasjon og til å formidle dette enn de har nå, slo hun fast, men uten å underslå de krevende økonomiske tidene.

Medievanene endrer seg

– Mobilen er blitt «fjernkontrollen» til livet vårt. Nyheter leses nå mest på mobil. Selv om dere kommer til Adressa.no via Facebook, så har vi et problem dersom dere ikke vet at dere er på «Adressa». Og det er et problem dersom man bare kommer ut for å lese én artikkel, og så går ut igjen.

– Vi må få mer trafikk ut av de som kommer til sidene våre. Journalistikk er ikke gratis. Det koster faktisk penger å lønne journalister. Så vi må greie å skaffe inntekter ut av denne trafikken, som forandrer seg, fortalte hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Ingeborg Volan (t.h.), utviklingsredaktør i Adresseavisen, ga arrangementet «Mediedagen» spennende innblikk i medieutvikling og ny teknologi. Arrangørene her representert ved leder Kenneth M. Karlsnes og nestleder Maren Østhaug i mediestudentenes forening «Darling».

Ingeborg Volan (t.h.), utviklingsredaktør i Adresseavisen, med arrangørene av «Mediedagen» her representert ved leder Kenneth M. Karlsnes og nestleder Maren Østhaug.

 

Endrede markeder

– Skulle du starte avis før 1995 trengte du mange millioner til en hel «fabrikk». Nå kan én person, med en datamaskin starte et eget mediehus på en kveld, forteller hun for å forklare en av endringene.

– Men vi som har et mediehus, vi sitter fortsatt med hele «fabrikken». Og dette skal betales. Så det er en tøff konkurranse.

– Vi ser også at det er en veldig stor kamp mellom de digitale aktørene nå, som mellom Facebook, Google (inkludert YouTube) og Apple – for å nevne de største. Disse kjemper om å skape brukervaner slik at de skal holde brukerne sine hos seg selv hele tiden, forklarte Ingeborg til studentene om hva som skjer i markedene nå.

Masse nye muligheter

– Men vi skal komme oss gjennom dette, selv om det blir noen vonde år. Journalistikken har aldri hatt større muligheter enn nå. Journalistene har jo også fått internett. Der har vi fått utrolig gode nye verktøy. Vi kan distribuere stoffet på nye måter. Det er mange nye måter å presentere journalistikken på. Og mobilen er et fantastisk verktøy, fortalte hun.

– Dere ser også at nyhetene blir mer personlige, sa hun om hvordan nyhetstjenestene endrer seg.

– Vi må få kundene våre til å logge seg på. Da får vi vite mer om dere, og da kan vi lage enda bedre tjenester som dere vil like bedre, forklarte hun om den siste tidens utbredelse av nettavisenes abonnementstjenester.

– Lær dere denne nye teknologien, det er det vi trenger i mediehusene, fortalte Ingeborg Volan optimistisk til et auditorium fullt av mediestudenter.

Abonner

Hvis du likte dette, se relaterte innlegg og aktiviteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Topp