Her skriver vi om medieforskning ved NTNU

Internasjonale medier satser på NTNUs teknologer

av 16. februar 2016 i Ukategorisert med Ingen kommentarer

Teknologi og media. Akademia og mediebransje. Mikser du disse i en klynge har du NxtMedia – og med NTNU tungt involvert.

Trond I. Hovland leder NxtMedia.

Trond I. Hovland leder NxtMedia.

Den globale medieutgiverorganisasjonen WAN-Ifra har satset på dette norske miljøet. De vurderer teknologer ved NTNU til å være de beste partnere når de skal finne vei i den teknologiske omveltningen mediene står oppi.

Trond Indrebø Hovland er hovedprosjektleder for dette samarbeidet. Han forteller at de ønsker å få bransjen og vitenskapen til å jobbe sammen som i et «laboratorium.»

Feirer kvinnedagen med IT

Neste anledning til å være med på noe sammen med NxtMedia er på kvinnedagen, 8. mars, når DigIT går av stabelen i Trondheim. Les om det lenger ned.

Hovland har vært journalist i Aftenposten, Vårt Land, A-pressen, NRK og i Agderposten. Han har jobbet med utvikling av digitale medier siden disse slo igjennom midt på 1990-tallet. De siste fire årene har han vært prosjektleder for NxtMedia.

– Hva skjuler seg bak navnet NxtMedia?

– NxtMedia er en næringsklynge for medieteknologi med hovedsete i Trondheim. Dette har vært et såkalt Arena-prosjekt, støttet av Innovasjon Norge, Forskningsrådet og SIVA. I alt ca. 50 deltakende virksomheter, med NTNU, Adresseavisen/Polaris, Mediebedriftenes Landsforening, Trønder-Avisa, Sunnmørsposten og NRK som viktige partnere, i tillegg til en del teknologibedrifter, høgskoler med flere, forteller Hovland.

– Prosjektets Arena-periode er nå over etter de obligatoriske tre årene med finansiering, men NxtMedia føres videre finansiert av partnerne, og gjennom sær-finansieringen av en del ulike prosjekter.

– Hvordan er NxtMedia koblet til NTNU?

– NTNU har helt fra starten vært en av de avgjørende hovedpartnerne, som har gått inn med både finansiering og betydelig egeninnsats på flere områder. NTNU har hele tiden sittet i styret representert ved IME-professor Andrew Perkis, og har også vist et stort engasjement helt fra toppledelsen og ned til studentnivå.

– Hva er det som gjør NTNU attraktive når dere skal koble medier og forskermiljøer?

– NTNU er ganske enkelt ledende på flere områder som berører medieteknologi. Det gjelder både nasjonalt og internasjonalt. Ikke minst i det internasjonale arbeidet – som NxtMedia har jobbet ganske mye med – er NTNU en garantist for posisjon og nettverk.

NxtMedia15-logo

 

– Omfatter dette også Horisont 2020-programmet?

– Prof. Andrew Perkis og hans NTNU-miljø har to prosjekter der i dag med norsk mediedeltakelse som vi har bidratt til. NTNU og NxtMedia har gått sammen i den globale utgiverorganisasjonen World Association of Newspapers (WAN-Ifra) der medieindustrien p.t deltar i fire-fem konsortiemuligheter i forhold til det neste arbeidsprogrammet.

Samarbeidet har også gitt NTNU sete i eksekutivkomiteen for teknologiplattformen NEM (New European Media).

– Dere har fått oppmerksomhet ved å stå bak samarbeidet mellom NTNU og Adresseavisen/Polaris Media. Hva er hovedpunktene i det prosjektet?

– Dette er et samarbeid som har vært der helt siden i forkant av NxtMedias oppstart, særlig representert ved professor Jon Atle Gulla og hans miljø innenfor anbefalingsteknologi. På dette området har NxtMedia hatt en rekke prosjektaktiviteter både i Norge og sammen med partnere i Finland, og arbeidet kulminerte foreløpig i 2015 med innvilgelsen av et BIA-prosjekt gjennom NFR med et omfang på 40 millioner over fire år. Dette er det hittil største medieprosjektet noensinne gjennom Forskningsrådet, og har skapt meget stor interesse både i bransjen og akademia.

– Hvilke andre mediemiljøer har dere kontakt med?

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) er en av NxtMedias opprinnelige hovedpartnere, og gjennom dem nås hele mediebransjen. I tillegg har vi særdeles gode relasjoner til de regionale hovedaktørene Adresseavisen/Polaris Media, Trønder-Avisa og Sunnmørsposten, som alle har deltatt tungt i mange av NxtMedias prosjekter og aktiviteter.

– Innenfor datajournalistikk – som er et annet hovedsatsingsområde for NxtMedia – er Schibsted den viktigste partneren i et nordisk fellesprogram.

– I anbefalingsteknologi-prosjektet har Dagbladet og Mentor Medier vært sentrale partnere.

– I et helt nytt initiativ kalt Prosjektnettverk skal vi samle noen av de mest innovative mellomstore mediebedriftene, og her er Hallingdølen en viktig partner sammen med andre bedrifter.

– Hva mener du er de mest spennende utfordringene for mediene fremover, hvor forskningen kan bidra?

– Vi er fra vår posisjon særlig opptatt av teknologien som driver for utviklingen, og her er det svært mange områder der det skjer spennende innovasjoner med store mulige konsekvenser. Vi er veldig interessert i en «lab»-tankegang, med systematisk eksperimentering i et samarbeid forskning/industri. Rent personlig er jeg også opptatt av grensesnittet psykologi/teknologi i forhold til medievaner og mediekonsum. Stikkordet er intuitive medier. Her er det gjort forbløffende lite hittil – men det er et felt med avgjørende betydning.

– Hva er neste anledning for dem som vil være involvert med dere?

Vi har DigIT 8. mars i Trondheim – et arrangement som går for fjerde år på rad, og som har en rød tråd inn mot kvinner og IT. Her kommer det typisk mellom 100-200 personer fra alle typer bakgrunn – og av alle kjønn! I år er dette et samarbeid med Kosmorama filmfestival og Girl Geek Dinners Trondheim, med visning av filmen Code Documentary, faglige innlegg og diskusjon og et sosialt treff, avslutter Trond I. Hovland.

Hvert år arrangerer NxtMedia en større konferanse. Her er profileringen av 2015-programmet sist november, med blant andre WAN-Ifras leder Vincent Peyregne, NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen, Kim Svendsen fra danske STIBO Accelrator og adm. dir. Anette Novak i svesnek Interactive Institute.

Hvert år arrangerer NxtMedia en større konferanse. Her er profileringen av 2015-programmet sist november, med blant andre WAN-Ifras leder Vincent Peyregne, NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen, Kim Svendsen fra danske STIBO Accelrator og adm. dir. Anette Novak i svenske Interactive Institute. (Skjermdump fra nettside.)

Abonner

Hvis du likte dette, se relaterte innlegg og aktiviteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Topp