
Her er muligheten for fast stilling som førsteamanuensis i mediesosiologi.
Den nye boken Digital Music Distribution tar for seg hvordan den digitale musikkrevolusjonen har endret musikkverden.
Forfatter er førsteamanuensis Hendrik Storstein Spilker ved NTNUs Institutt for sosiologi og statsvitenskap.
Digitale og sosiale medier er blitt dominerende kulturelle verktøy. Dette er tema i den nye boken Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. To NTNU’ere fra Institutt for pedagogikk og livslang læring er redaktører: førsteamanuensis Daniel Schofield og universitetslektor Vegard Frantzen.
– Vi står rett foran en utvikling der kunstig intelligens (AI) vil skyte stor fart. Da vil vi se roboter og maskiner med en smarthet som går langt utenpå det vi har erfart til nå. Det kan bli bra – eller farlig – for menneskene.
Det var noe av budskapet fra professor Keith L. Downing ved NTNUs Institutt for datateknologi og informatikk foran konferansen NxtMedia 2017 i Trondheim, onsdag 15. november.
– Mediebransjen må bli mye flinkere til å fortelle hvor attraktive de er som arbeidsplass for unge talenter. Nå vil vi koble dyktige studenter til mediene, sier Rolf Dyrnes Svendsen, leder for NxtMedia.
Synne Ekren er én av 20 utvalgte studenter som er tatt opp i programmet Young Visionaires, lansert i forbindelse med årets NxtMedia-konferanse.
– Begrepet fake news er brukt opp. Det brukes om alt og er i ferd med å bli innholdsløst. Nye og mer presise begreper må tas i bruk.
Det sa Bente Kalsnes, førsteamanuensis ved Institutt for journalistikk og mediefag, HiOA, på konferansen NOBIDS 2017 (Norwegian Big Data Symposium), arrangert av NTNU i Adressas lokaler i Trondheim, tirsdag 14. november.
En studie har undersøkt hvorfor politiske aktører er misfornøyde med journalistikken. Dette er publisert i en artikkel i Journalism Studies hvor postdoktor Peter Maurer ved NTNUs Institutt for sosiologi og statsvitenskap er medforfatter.
Sjelden mulighet: Det er ledig stilling som stipendiat i mediepedagogikk ved NTNUs Institutt for pedagogikk og livslang læring. Kontaktperson er førsteamanuensis Daniel Schofield.
Hilde Mikalsen og Helle Formo Hartz, studenter i medieledelse, vant Eureka-prisen 2017 for årets beste bacheloroppgave ved sitt fakultet på NTNUs campus i Gjøvik.
I sitt prosjekt utviklet de en kampanje der Den norske turistforening (DNT) vervet medlemmer gjennom Googles søkemotor. De fikk bruke 15.000 kr for å kjøpe annonser til kampanjen, og resultatet ble nye medlemmer som over tid forventes å gi DNT over 700.000 kr i medlemsinntekter.