Kunnskap for en bedre verden.

DLR for Blackboard klar til bruk

av 4. november 2016 i Smånytt med Ingen kommentarer

DLR for Blackboard ready to use

Læringsressurslageret DLR for Blackboard ble godkjent i dag for bruk i NTNUs kommende elektroniske læringsstøttesystem Blackboard Learn. DLR for Blackboard vil dermed være klar til produksjon innen Blackboard Learn fra den 15. november i år.

Fra før av er Bibsys DLR tilgjengelig for Instructure sitt Canvas læringsstøttesystem,  som blant annet brukes ved universitetet i Bergen), og flere andre eLS/LMS står i følge leverandøren Bibsys for tur.

DLR tilbyr lettbrukte, innovative og robuste funksjoner for lagring og bruk av læringsrelaterte digitale ressurser. Eksempler på digitale læringsressurser som kan publiseres i Blackboard Learn på en brukervennlig og intuitiv måte gjennom DLR er lysark, videoer og tekstfiler. Aktive læringsressurser som simuleringer (i første rekke fra JavaScript) vil bli støttet i løpet av våren, og i god tid før full produksjonsstart for Blackboard Learn som læringsstøttesystem ved NTNU fra høstsemesteret 2017. DLR får rikelig med integrasjoner mot aktuelle produksjons- og presentasjonsverktøy i sektoren som Office 365 og MediaSite, og fungerer slik sett som et nyttig lim mellom disse. Støtte for søk i og direkte bruk av andre læringsressursbanker (uten å gå ut av Blackboard Learn /DLR) kommer forhåpentligvis i løpet av våren.

I første omgang vil DLR bli tatt i bruk for utvalgte emner blant de 210 emnene som skal legges inn i Blackboard Learn fra 1. januar 2017, i det som kalles pilot fase 2 for Blackboard Learn. NB! Om du som fagperson ved NTNU ønsker å få bruke DLR i pilotfasen, si ifra til Orakeltjenesten ved NTNU om dette, så vil ønsket bli sluset videre til LOR-prosjektet som bistår med innføringen av DLR.

Etter planen vil alt av informasjons- og opplæringsmateriell for bruken være klart til 1. mars 2017. DLR er forøvrig svært enkelt å bruke, og vil slik LOR-prosjektet seer det bidra til å gi en enda enklere bruke av Blackboard Learn på utvalgte områder.

Vinteren og våren vil forøvrig gå med til å sjekke, dobbeltsjekke og trippelsjekke at løsningen er klar til full produksjon til oppstarten av høstsemesteret 2017. Løsningen må vise at den håndterer store publiserings- og visningsvolum uten tidsforsinkelser eller ytelsesproblemer. Funksjonene vil bli justert ut fra brukernes tilbakemeldinger i løpet av vårsemesteret. Målet er nå (som tidligere i LOR-prosjektet) at løsningen skal være lettbrukt, og gi nyttig merverdi i forhold til Blackboard Learn alene.

Et eksempel på hvordan DLR gir merverdi er den forenklende videopubliseringsfunksjonen, som klargjøres nå. DLR som integrert funksjon i Blackboard Learn gir MediaSite (som er universitets- og høgskolesektorens felles videostrømmeløsning) et enkelt grensesnitt for opplasting og publisering av videoer, uten å ta i bruk MyMediaSite eller liknende. Et annet eksempel på merverdi er opplasting av filer fra Office 365 sin personlige OneDrive-funksjon, som også vil bli en enkel og intiutiv funksjon for å publisere filer direkte fra OneDrive gjennom DLR til Blackboard Learn. Dette kaller vi i LOR-prosjektet ofte for «høyreklikkspublisering». Om prosjektmidlene strekker til, vil vi også klargjøre direkte publisering av opptak fra Skype for Business, som er NTNUs standardsystem for kommunikasjons og samhandling.

Arnt Richard Rørvik er opprinngelig kybernetiker, har arbeidet som førstekonsulent/overingeniør ved Nasjonalbiblioteket, som høgskolelektor ved Høgskolesenteret i Nordland (nåværende Nord universitet) og har vært leder for IKT tjenesteutvikling ved HiST. Jobber både med utvkling, strategi og arkitektur, og har vært prosjektleder tidligere ved innføring av nye tjenester for ansatte og studenter ved HiST.

Kan kontaktes på epost arnt.r.rorvik@ntnu.no, eller på tlf. 73559167.
Fram til 1.1.2017 leder jeg prosjektet "LOR ved NTNU".

Stikkord: , , , , , , , ,

Abonner

Hvis du likte dette, se relaterte innlegg og aktiviteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Topp