Dette spørsmålet dukker stadig opp under Arendalsuka i år. Hvis svaret er ja, er det så absolutt en dårlig strategi.

Aldri før har så mange snakket så mye om strøm, overføringskabler, terrawatt-timer og strømnett. Cybersikkerhet og trusler både fra øst og vest. Vel kanskje mest øst. Og hvordan går det egentlig med digitaliseringen?

Fremtiden er elektrisk og digital. Vi har gjennom Arendalsuka fått bekreftet at vi utdanner og forsker på svært relevante temaer: forsyningssikkerhet, innfasing av mere fornybar kraft, cybersikkerhet, neste generasjon digitale teknologier.

Det viktig å få tydeliggjort samfunnsverdien av det vi i akademia driver med. Det er mange som venter at vi finner løsninger på utfordringer i dag og i morgen. «Vi må dele mer data» sa Heri Ramampiaro, leder på Institutt for datateknologi og informatikk. Da kan vi avsløre hackeren, stoppe svindleren, løse klimaproblemer eller utvikle vaksiner. Det krever mot, jus og ikke minst en delingskultur. Enhver form for proteksjonisme, enhver form for seg-selv-nok vil hindre eller i alle fall forsinke gode løsninger.

Jeg deltok i en panelsamtale om europeisk forskningssamarbeid og fikk spørsmål om hva vi har å vinne på å delta i felles-europeiske forskningsprosjekter.  Vi har alt å vinne på det. Vi trenger sterke fagmiljø og de må bygges gjennom europeisk samarbeid. Faller vi ut av EU-forskning, vil det påvirke den forskningsbaserte utdanningen studentene får.  Fremtiden har ikke råd til at vi i Norge skal være oss selv nok.

Det er mange som holder innlegg og deler tanker under Arendalsuka. Det er enda flere som lytter; -som virkelig lytter, interessert. Dagene på Arendalsuka er intense og hektiske. Det er likevel plass til tankerekker og etterklang mellom plasttelt og talerstoler.

Måtte resonansen henge i lenge.

Å kutte kabler, eller snøre igjen sekken, har jeg ingen tro på. Vi må dele mer. Da vokser både kunnskapen og mulighetene. Dessuten er det morsomt.

Foto: Heri Ramampiaro og Kjersti Bruheim.