Vil du blogge?

Da hører vi gjerne fra deg! 

Gjennom et blogginnlegg vil du kunne bidra til økt kunnskap om et tema du kan mye om, og du vil ha muligheten til å nå et nytt og bredere publikum. Du kan skrive om: 

  • forskningsresultater 
  • metode 
  • pågående eller planlagte forskningsprosjekt 
  • dagsaktuelle temaer som for eksempel trening, søvn, psykisk helse eller vaksine, har du som fagperson noe å bidra med? 
  • dine kommentarer til internasjonal forskning 
  • forskningsrelaterte meninger 
  • studier du trenger forskningsdeltakere til

Hvorfor blogge?

Formidling av kunnskap til allmennheten og til de som har bruk for den er en av universitetets kjerneoppgaver. Når du søker forskningsmidler, samarbeidspartnere eller jobber, er dessuten ofte en fordel å ha formidlingsaktiviteter å vise til. Fagbloggen er en av mange kanaler du kan bruke til å formidle forskning eller annen faglig aktivitet til personer utenfor ditt fagområde. 

En av fordelene med å skrive en blogg er at du kan styre budskapet i formidlingen slik du ønsker.  Du står mye friere når det gjelder valg av tema, og det gir deg mulighet til å øve og få hjelp til å formidle ditt budskap til folk utenfor ditt fagfelt, før du eventuelt benytter andre kanaler.  En blogg kan også være et godt utgangspunkt når du vil tipse media om en sak. 

Hvilket innhold egner seg?

Blogg egner seg for lengere innhold som du ønsker å dele i andre kanaler som twitter eller facebook, eller som du vil at skal være søkbart i ettertid. Vi opplever at blogginnlegg som lesere finner interessant kan få mange treff på nett lenge etter at bloggen er publisert.

Slik skriver du et blogginnlegg

Kom i gang

Velg noen hovedpoenger du vil konsentrere deg om, du behøver ikke å fortelle mye om alt.

Hva er bakgrunnen for studien? Hva er de viktigste funnene, og hva er nytt med disse? Hvem er forskningen din nyttig for? Hvilke samfunnsutfordringer den kan bidra til å løse?  Hvor går veien videre?

Hvem er leseren?

Tenk over hvem du skriver til. Er det studenter, journalister, “mannen i gata” eller de som finansierer forskning? Du vil sannsynligvis ikke henvende deg likt til alle disse, men det de har til felles er at de er interessert. Ikke undervurder dem selv om de ikke er eksperter på ditt felt.

Fang leserens interesse ved å tenke relevans. Kan innlegget knyttes til aktuelle saker i media? Er det aktuelt for pasienter i forbindelse med en ny behandling? Er det viktig kunnskap for politiske beslutningstakere?

Tittel og ingress

Målet med tittel og ingress er at leseren skal få lyst til å fortsette nedover i teksten. Det er viktig at poenget med blogginnlegget kommer tidlig slik at leseren skjønner hvorfor dette er noe man bør få med seg.

Tittelen skal være enkel og fengende, og bruk gjerne ingressen til å vise samfunnsrelevansen. Et spørsmål mot slutten fører ofte leseren videre inn i teksten.

Vær klar og tydelig

  • Unngå (eventuelt forklar) faguttrykk og fremmedord.
  • Bruk korte setninger.
  • Bruk et aktivt språk hvor det er tydelig hvem som handler, for eksempel «jeg forsker på…» i stedet for «prosjektet tar for seg….»

Tenk deg at en person som går på videregående skole skal forstå teksten.

Bloggsjangeren åpner opp for å skrive uformelt, og du må også gjerne bruke humor. Ha alltid i bakhodet at noen kan misforstå, og spør oss gjerne om du er usikker på hvordan teksten oppfattes.

Bilder

Vi vil ha med et profilbilde av deg når vi publiserer innlegget. Send oss gjerne et illustrasjonsbilde av god kvalitet i tillegg, dersom du har dette. Om ikke kan vi hjelpe deg med å finne et passende bilde.

Husk at det er viktig at NTNU har rettigheter til å bruke bilder vi legger ut og at personer som eventuelt er avbildet har gitt sitt samtykke til at det kan publiseres.

I etterkant

Når blogginnlegget er postet på bloggen vil vi dele det i våre kanaler. Ofte kan det også være aktuelt å kontakte samarbeidsorganisasjoner eller medier. Del innlegget i egne kanaler når du eller kollegaen din har blogget.