Øyet er sjelens speil, sies det. Væsketrykket inne i øyet kan si noe om helsa. Ofte er det øyesykdommen grønn stær som diagnostiseres og kontrollers ved å måle trykk. Det kan også være aktuelt ved andre øyesykdommer og skader.

Schiøtz tonometer er regnet som en genial oppfinnelse for å måle øyets trykk. Oppfinnelsen overtok for en langt mer usikker metode som var å trykke to pekefingre mot øvre øyelokk.

Eske med påskrift Schiøtz Tonometer.
Schioetz – Tonometer Improved Foto: M. Ødegården/NTNU.

Hjalmar August Schiøtz konstruerte tonometeret i 1905 og det var det mest brukte instrumentet i vel 50 år. Senere har andre typer tonometer kommet til.

Produksjonen av Schiøtz tonometer ble drevet av familien Schiøtz og måleinstrumentet ble solgt over hele Europa, Japan og Sør-Amerika. Hjalmar Schiøtz tok aldri patent på tonometeret, og lignende instrumenter ble produsert andre steder. Schiøtz tonometer i Medisinsk museums samling er produsert i Tyskland av Winter Instruments og kjøpt inn til øyeavdelingen i 1973.

Åpen eske med måleinstrument, tonometer.
Foto: M. Ødegården/NTNU.

Schiøtz tonometeret måler i hvilken grad en liten sylinder med en viss vekt lager en liten «bulk» på øyeoverflaten når pasienten ligger på ryggen og ser i taket.

«Aller først, dryppes det en dråpe bedøvelse i øyet. Den nederste delen av tonometeret passer den runde formen til en hornhinne. I sentrum er en stang igjennom et hull med diameter 2-3 mm. Vekten av stanga og lodd som kan legges på trykker hornhinna inn, og en skala som forteller hvor mye stanga trykkes inn avleses. En tabell angir trykket i øyet ved forskjellig grad av inntrykking og forskjellige vekter.» (Alta museum/Digitalt Museum).

Trykkmålingen leses av i millimeter kvikksølv (mmHg). I friske voksne øyne er dette trykket gjennomsnittlig 15 millimeter kvikksølv.

Schøitz tonometer er stilt ut i utstillingen ting i Medisinsk museum, sammen med flere andre ting. Museet er i 3. etasje i Kunnskapssenteret og er åpent i hele sommer. Kom, kom.

Kilder:

Hjalmar Schiøtz og hans tonometer, Merkesteiner i Norsk medisin av Jan Ytterborg, Tidsskriftet Den Norske legeforening 2001 121:464-5

Tonometer hos Alta museum/Digitalt museum

Om øyetrykkmåling, snl

Registrator: Øyeavdelingen ved Kjell Løfors

Gjenstandssamlingen

Gjenstandssamlingen til Medisinsk museum består av gjenstander fra medisinsk behandling, diagnostisering og forskning fra Fakultet for medisin og helsevitenskap NTNU og St. Olavs hospital. Gjenstander registreres i NTNU Universitetshistoriske samling (UHS).

Er det noen av leserne våre som kan gi oss mer informasjon om gjenstander i samlingen vil vi svært gjerne høre fra deg!

+ posts

Samlingsforvalter Medisinsk museum St. Olavs hospital /NTNU