Denne gjenstanden omtales av og til som «møbelet» eller «skapet» av oss på museet. Og det ser ut som et møbel i fint tre; teak muligens. Så er det noe med «armene» med runde plater og ledninger som gir dette møbelet et snodig utseende og som setter i gang spekulasjon på hva det er?

Viser behandlingsapparat for stive muskler og skjelett. Apparatet er formet som en kasse i tre. Den har håndtak eller "armer" med runde plater på.
Ultrakortbølgeapparat. Foto: M. Ødegården/NTNU

Gjenstanden har vært i bruk på Nevrologisk avdeling på sykehuset og er et kortbølgeapparat for behandling av smerter og stivhet i muskler og skjelett. Ifølge registrator var apparatet i bruk på avdelingen i 1950 og 60 årene.
Ultrakortbølgeapparatet ble brukt i tidlig diatermi-behandling. Diatermi beskrives som fysikalsk behandling med bruk av høyfrekvent vekselstrøm ved lav spenning. Metoden brukes for å varme opp vev og øke blodgjennomstrømning. Dette kan også være smertelindrende.

Diatermi-behandling brukes fortsatt for behandling og lindring av ulike ledd og muskelsykdommer og plager; som slitasjegikt (artrose) og leddgikt (revmatoid artritt). Ultralyd brukes også noe tilsvarende.
Varmeflasker eller ulike varmeputer for å lindre blant annet vonde skuldre kan kanskje sies å være lettvarianten? Diatermi og ultralyd vil kunne gå dypere i vevet.

Ultra-short Wave Generator Model SW-400 er produsert av firmaet The Liebel-Flarsheim CO., i Ohio. Firmaet ble etablert i 1917 og har produsert ulike elektroniske apparater og løsninger for helsevesenet. Firmaet har siden 2015 vært del av Guerbet USA.

Kilder:

Blogg om et kortbølgeapparat, tilsvarende vårt. Viser bilder innvendig av apparatet
Definisjon av diatermi, snl.no
Om The Liebel-Flarsheim og Guerbet USA
The Electrotherapy Museum (Elektroterapimuseet), viser ulike apparat for diatermi-behandling m.m.

Gjenstandssamlingen

Gjenstandssamlingen til Medisinsk museum består av gjenstander fra medisinsk behandling, diagnostisering og forskning fra Fakultet for medisin og helsevitenskap NTNU og St. Olavs hospital. Gjenstander registreres i NTNU Universitetshistoriske samling (UHS) Er det noen av leserne våre som kan gi oss mer informasjon om gjenstander i samlingen vil vi svært gjerne høre fra deg!

+ posts

Samlingsforvalter Medisinsk museum St. Olavs hospital /NTNU