Mange har sikkert diverse «puter» og vesker med komprimert utstyr for sårbehandling m.m. som er med i sekken, i bilen og på hytta. Solkrem og myggmiddel er som regel tilleggsutstyr. De to siste somrene har vel de fleste av oss også lagt til antibac og munnbind som del av reiseapoteket.

Dette hendige metallskrinet inneholder et greit utvalg legemidler og utstyr til sårbehandling. Norges apotekerforenings lommeapotek ble produsert av Norges apotekerforening (NAF) og var i bruk på 40- og 50-tallet. NAF ble stiftet i 1881 og var en interesseorganisasjon for apotekene og deres eiere. Foreningen produserte preparater for salg i apotekene fra 1926.

Norges apotekerforenings lommeapotek fra 1950-tallet.
Norges Apotekerforenings Lommeapotek, Mesna Apotek Lillehammer. Foto: M. Ødegården/NTNU
Åpen metalleske med innhold fra Norges Apotekerforenings lommeapotek.
Ulike medisiner, plaster og sårforbindingsutstyr er tilpasset metallskrinet og sirlig plassert i 10×13 cm.. I bunnen av esken er det en papirplate med navnet plass til hver enkelt flaske og pakning. Foto: M. Ødegården/NTNU

Medisinsk museums lommeapotek er uten historikk. Det dukket opp i en eske levert oss fra Avdeling for mikrobiologi. Inngravert på lokket står det Mesna Apotek Lillehammer og koleradråpene er merket Lillehammer Apotek, så skrinet har vel tatt turen hit fra Innlandet. Hører gjerne om noen kjenner til lommeapotekets historie på avdelingen!

På innsiden av lokket til esken står innholdet og for hva og hvordan det skal brukes. Noe er fortsatt vanlig i dagens utgave av reiseapotek, mens andre ting er byttet ut. Kanskje det er noen tips å hente til ferien.

Norges apotekerforenings lommeapoteket anno ca. 1940 inneholder:

• 10 acetylsalisylsyretabletter à 0,50 gr. Mot hodepine og revmatisme.
    • Finnes fremdeles, men for eksempel Paracet har overtatt som foretrukket smertestillende.
  • 10 Kininpiller à 0,10 gr. Mot forkjølelse og feber.
    • Brukes i dag mot malaria. Kinin har en bitter smak og finnes i små mengder i drikken Bitter Lemon. Som febernedsettende velges ofte Paracet i dag.
  • 10 Sagradapiller Avføringspiller.
    • Ute av markedet. Ulike tilsvarende er å få i dag.
  • Conradis Koleradråper. Ved diaré og smerter.
    • Opium- og kamferholdig middel; ikke lengre i bruk. Koleradråper ble forbudt å bruke som medikament i Norge i 1958. Det finnes ulike mageregulerende midler i dag.
  • Kamferdråper. Ved frysning og besvimelse.
    • Fortsatt i bruk for eksempel mot muskelsmerter og luftveisplager.
  • 6 Borsyretabletter à 1 gr. 2 tabletter opløses i 100 gram varmt, kokt vand til sårvask og omslag.
    • Ute av markedet.
  • Jodopløsning. Til sårbehandling.
    • Fortsatt å få kjøpt, sjelden i bruk og ikke anbefalt. Erstattes av Pyrisept og sterilt saltvann.
  • Xeroformsalve. Sårsalve.
    • Ute av markedet, men andre sårsalver er å få kjøpt.
  • Salisyltalg. Mot gnavsår.
    • Finnes fremdeles, men for eksempel gnagsårplaster blir gjerne foretrukket isteden.
  • Hansaplast og Leucoplast. Sårplaster.
    • Ulike plaster som fremdeles er i bruk.
  • Styptisk bomull. Mot neseblødning.
    • Bomull som trolig inneholdt middel som virket sammentrekkende på blodårene. Ute av markedet.
  • Steril Gaze 1/4 meter
    • Til bandasjering, fremdeles i bruk.
  • Renset bomull
    • Til sårrens, fremdeles i bruk.
  • Guttaperchpapir 20×20 cm.
    • Gummiark til bandasjering. Ute av markedet. Det finnes andre produkter i dag.
  • Sikkerhetsnåler 3 stk.
    • Fremdeles i bruk, til litt av hvert – for eksempel til å feste bandasje.
  • Gazebind 5 m. x 6 cm.
    • Til bandasjering, fremdeles i bruk.
  • Sukkerbiter.
    • Trolig for å dryppe kamferdråper på.

PS: Medisinsk museums lommeapotek mangler salisyltalg, sikkerhetsnåler og sukkerbiter.

Kilde:

Apotek1 og Apotekforeningen, faktaboks i Aftenpostens artikkel «Hyttas lille apotek», Line C. Nilssen, 25.03.2008/Sist oppdatert 20.10.2011

Gjenstandssamlingen

Gjenstandssamlingen til Medisinsk museum består av gjenstander fra medisinsk behandling, diagnostisering og forskning fra Fakultet for medisin og helsevitenskap NTNU og St. Olavs hospital. Gjenstander registreres i NTNU Universitetshistoriske samling (UHS)

Er det noen av leserne våre som kan gi oss mer informasjon om gjenstander i samlingen vil vi svært gjerne høre fra deg!

+ posts

Samlingsforvalter Medisinsk museum St. Olavs hospital /NTNU