Høstsemesteret er godt i gang og det har vært en glede å ta imot det andre kullet på Master i folkehelse. I fjor var alt nytt, og det var fint i år å kunne dra nytte av erfaringene fra det første året med tverrcampussamarbeid.

Nytt i år er denne bloggen. Velkommen hit!

Blant både studenter og undervisere er bredden i bakgrunn, erfaringer og kunnskap stor.  Det vi alle har til felles er en genuin interesse for folkehelse. Derfor har vi opprettet denne bloggen.  Her kan vi dele denne interessen, inspirere hverandre og lære av hverandre – på tvers av både kull, titler og Dovrefjell…

Innlegg på bloggen inngår i undervisningen i «Innføring i folkehelse»: Det blir ett blogginnlegg fra én gruppe etter hver av de åtte blokkukene. I tillegg vil bloggen brukes til formidling av funn fra egen forskning i masteroppgaven. Vi kommer også til å presentere undervisere og fortelle litt om hva de gjør når de ikke underviser.

I tillegg ønsker vi at bloggen skal være en «lav-terskel» arena hvor dere studenter (og undervisere) kan øve dere på formidling av tema som berører folkehelsen lokalt, nasjonalt og globalt. Noen eksempler:

• I en blogg kan du stille spørsmål om noe du hørte på nyhetene og problematisere eller undre deg (hvorfor blir det etablert treningsrom på et sykehus? – koster masse penger – er det bra eller dårlig?)
  • Du kan fortelle om et møte med et tiltak – en gangvei, en trimløype, et skilt, et foredrag som satte i gang «noe mer» hos deg eller i en gruppe.
  • En artikkel du leste som du syns var bra og oppsummerende eller ikke skjønte poenget med
  • Et utsagn fra en foreleser på folkehelsestudiet som du syns var artig, dumt, opplysende eller selvfølgelig.
  • Har du selv opplevd endring – hos deg selv eller i nærheten der du kan dele på det nivået som er passe privat og personlig for deg og dem? (5 kilo kom susende da jeg ble 16 år og da jeg ble mamma, hva tenkte jeg – hvordan agerte jeg – hva ble viktig?)
  • Hva med sosial ulikhet – dine opplevelser gjennom barn-ungdom-voksenlivet. Hvordan påvirkes vi av strømninger som går i retning av at de rike blir rikere og de fattige fattigere
  • Valgkampen 2019 – var det noe folkehelse å spore der? En politiker som gir deg framtidstro?

Skriv noe da vel! Og trenger du innspill på tekst eller bilde – snakk med en av oss!

Hilsen Ine, Kari, Melanie og Kristine