Kategorier
Ukategorisert

Hvordan undersøker du egentlig pasienten? Undervisningsfilmer for å fremme god undersøkelsesteknikk

Av Ådne ringvoll  medisinstudent ved NTNU og medisinskfaglig medarbeider ved Center of Assessment in Medical Education.ingsfilmer for å fremme god undersøkelsesteknikk

Den kliniske undersøkelsen og medisinske prosedyrer er svært viktige redskaper i legeyrket. På medisinstudiet lærer man et grunnleggende sett med undersøkelsesteknikker og ferdigheter som man senere skal kunne bygge videre på. 

Man har i mange år sett at studentene før eksamen har vært usikre på hvordan kliniske undersøkelser og prosedyrer skal gjennomføres. Alle klinikere har vendt seg til sine teknikker og bestemt seg for en rekkefølge de vanligvis bruker. Studenter møter ulike klinikere i sin kliniske undervisning og plukker derfor opp ulike tips og triks på sin vei til å bli leger. 

Over tid kan variasjonene man observerer bli til usikkerhet, noe som har ført til at studentene selv har utarbeidet notater og maler for hvordan undersøkelsene skal utføres. Disse sirkulerer blant studentene og mellom kullene, men er ikke faglig kvalitetssikret fra underviserne. Dette er uheldig, siden misforståelser og dårlige teknikker kan spres blant studentene. 

I tre år har vi ved Center of Assessment in Medical Education (CAME) ved NTNU jobbet med prosjekter innen tilbakemeldinger og veiledning på medisinstudiet, blant dem studentdrevet formativ objektiv strukturert klinisk eksamen (OSKE). Der skal studentene skrive OSKE-oppgaver, være eksaminatorer og gi hverandre tilbakemeldinger. For at det formative prosjektet skal fungere optimalt, trenger studentene føringer for hva som er god praksis og dermed hva vi krever av dem på eksamen.

Derfor har vi, gjennom samarbeid med fagmiljøene på NTNU/St. Olavs Hospital, utarbeidet manualer som forklarer hvordan undersøkelsene bør gjennomføres. Etter kvalitetskontroll i flere ledd er mange av disse publisert på våre nettsider. 

Som et supplement til manualene har vi laget filmer av undersøkelsene og prosedyrene. De siste to somrene har vi bygget vårt eget filmstudio på Øya, ansatt vår egen videoredigerer og fått hjelp av dyktige folk ved multimediesenteret på NTNU til selve filmingen. Vi har tilbudt underviserne å delta i innspillingen av filmer og responsen har vært fantastisk. Underviserne har vært entusiastiske og prosjektet har produsert rundt tretti videoer. 

Årets pandemi har gitt filmproduksjonen ny relevans. Ettersom mer av undervisningen flyttes over på digitale plattformer har digitale undervisningsressurser vist seg nyttig. Selv om videoer ikke kan erstatte klinisk undervisning, er undersøkelsesvideoer et flott supplement til dagens undervisning, og har også den fordelen at studentene kan se instruksjonene på nytt ved behov.

Medisinstudiet på NTNU forbereder studentene godt på livet som nyutdannet lege. Vi tror felles standardisering av en grunnpakke med undersøkelsesteknikker og prosedyrer på tvers av fagfelt legger et godt grunnlag for videreutvikling av disse ferdighetene i spesialistutdanningen. Hvert fagfelt vektlegger de ulike komponentene av undersøkelser forskjellig, men våre studenter må kunne beherske et sett med grunnleggende ferdigheter først. 

Vi publiserer alle våre undervisningsvideoer som Open Access for å gi alle medisinstudenter tilgang til læringsressursene til det beste for pasienten i vårt felles helsevesen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *