Hvordan kan kjærlighet inngå som en kompetanse i barnevernets praksis?

Forskningsprosjekt

Hvordan kan kjærlighet inngå som en kompetanse i barnevernets praksis?

Prosjektet er et innovasjons og utviklingsprosjekt i samarbeid med barnevernstjenesten på Sør-Helgeland. 

Hovedmål for prosjektet

Prosjektet tar sikte på å nærmere utforske i praksis hva kjærlighet kan innebære i barnevernstjenestens arbeid. Hovedmål er derfor:

  • Å utforske nærmere hvordan kjærlighet kan inngå som en del av barnevernets praksis. 

Delmål

Delmålet i prosjektet er å rette fokus på de ansattes menneskesyn, verdier og personlige kompetanse i møte med barn og foreldre i barnevernet.

Sammendrag

Prosjektet er et innovasjon og utviklingsprosjekt der deltakerne som er ansatt i barnevernstjenesten i Sør-Helgeland, sammen med forsker fra Senter for barnevernsforskning og innovasjon, skal utforske hva kjærlighet kan innebære i en profesjonell praksis. Grunnen for at dette er aktuelt, er at kjærlighetsbegrepet nå er trukket inn i lovforslaget til barnevernsloven, hvor kjærlighet som begrep for første gang inngår som en del av det faglige repertoaret i barnevernet og som en etiske bærebjelke i barnevernets arbeid (Prop.106L, 2016-2017).

Prosjektet vil blant annet ha en faglig forankring fra et doktorgradsarbeid om kjærlighetens betydning i barnevernets praksis (Thrana, 2015). Dette arbeidet viste hvorfor kjærlighet var viktig i relasjonen mellom sosialarbeider og ungdom. Det viste at kjærlighet hadde en innvirkning for varige endringer i ungdommens liv der de fikk bygd opp selvtillit til å delta i samfunnsfelleskap som skole og arbeid (Thrana, 2014).

Prosjektet skal utføres i den interkommunale barnevernstjenesten for Sør-Helgeland (BSH).
Prosjektet vil bestå av:

  • seminarer
  • samtalegrupper

Utprøvingen vil skje over en periode på ett år.


Prosjektperiode: 2018–2019.