Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Trond Solhaug

Trond Solhaug

Professor emeritus
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

trond.solhaug@ntnu.no
73590494 +4799104310 E. C. Dahls gt 10
Trond Solhaug on citizenship education Citizenship. ECPR standing group
Om Publikasjoner Formidling

Om

CV

Solhaug er utdanna statsviter og er professor emeritus i samfunnsddidaktikk og pedagogikk.

Forskning har tema: Demokrati, medborgerskap i utdanning og lærerutdanning. Nyere forskning  har fokus på medborere sin deltakelse, interkulturelle kompetanse, politisk bevissthet såvel som oppfatninger av lærerutdanninga.

Solhaug underviste særlig i demokrati og medborgerskap i utdanning, identitet og kvantitativ metode på master og phd nivå.

Forskergruppa 'Democracy and Citizenship in Education' (DACED) blei starta i 2018 av Solhaug som leda den fram til februar 2021.

Solhaug starta også "Citizenship standing group" på European Consortium of Political Research (ECPR) i 2013 og leda gruppa fram til 2019.

 

 

 

Kompetanseord

  • Fagdidaktikk
  • Samfunnsfagsdidaktikk

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Johanson, Lisbeth Bergum; Leming, Tove; Johannessen, Bjørn-Henrik; Solhaug, Trond. (2022) Competence in Digital Interaction and Communication—A Study of First-Year Preservice Teachers’ Competence in Digital Interaction and Communication at the Start of Their Teacher Education. The Teacher Educator.
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Elstad, Eyvind; Juuti, Kalle; Christophersen, Knut-Andreas; Solhaug, Trond; Turmo, Are. (2021) Antecedents of student teachers’ commitment to the teaching profession in Finland and Norway. Nordic Studies in Education. volum 41 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kristensen, Niels Nørgaard; Denk, Thomas; Olson, Maria; Solhaug, Trond. (2021) Perspectives on Political Awareness Conceptual, Theoretical and Methodological Issues. Springer. 2021. ISBN 978-3-030-90394-7.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Solhaug, Trond. (2021) Skolen i demokratiet. Demokratiet i skolen. Universitetsforlaget. 2021. ISBN 978-82-15-04742-3.
    Fagbok
  • Solhaug, Trond; Christophersen, Knut-Andreas. (2021) Political Awareness, Concept and Measurement. Perspectives on Political Awareness Conceptual, Theoretical and Methodological Issues.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Solhaug, Trond. (2020) Participation rights in school and their contribution to intercultural empathy. A study of Norwegian and Danish upper secondary school students. Protest und Partizipation Fachwissenschaftliche und fachdidaktische Perspectiven.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solhaug, Trond; Borge, Julie Ane Ødegaard; Grut, Gunnar. (2020) Social science education (samfunnsfag) in Norway: A country report. Journal of Social Science Education. volum 19 (1).
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review

2019

  • Sandvik, Lise Vikan; Solhaug, Trond; Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind; Christophersen, Knut-Andreas. (2019) Predictions of school mentors’ effort in teacher education programmes. European Journal of Teacher Education. volum 42 (5).
    Vitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Solhaug, Trond; Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind; Christophersen, Knut-Andreas. (2019) School mentors’ perceived integration into teacher education programmes. Professional Development in Education. volum 42 (5).
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond; Kristensen, Niels Nørgaard. (2019) Gender and intercultural competence: analysis of intercultural competence among upper secondary school students in Denmark and Norway. Educational Psychology. volum 40 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2018

  • Juuti, Kalle; Christophersen, Knut-Andreas; Elstad, Eyvind; Solhaug, Trond; Turmo, Are. (2018) Finnish Teacher Education and Its Contributions to Preservice Teachers’ Instructional Self-Efficacy. Issues in educational research. volum 28 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind; Sandvik, Lise Vikan; Solhaug, Trond; Christophersen, Knut-Andreas. (2018) Developmental relationships in schools: pre-service teachers’ perceptions of mentors’ effort, self-development orientation, and use of theory. Mentoring & Tutoring. volum 26 (5).
    Vitenskapelig artikkel
  • Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind; Sandvik, Lise Vikan; Solhaug, Trond; Christophersen, Knut-Andreas. (2018) Mentors of preservice teachers: The relationships between mentoring approach, self-efficacy and effort. International Journal of Mentoring and Coaching in Education. volum 7 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Osler, Audrey; Solhaug, Trond. (2018) Children’s human rights and diversity in schools: Framing and measuring. Research in Comparative and International Education. volum 13 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond. (2018) Democratic schools – Analytical Perspectives. Journal of Social Science Education. volum 17 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond. (2018) Review of the Book: Broom, Catherine, Ed. 2016. Youth Civic Engagement in a Globalized World: Citizenship Education in Comparative Perspective, Palgrave MacMillan, ISBN 978-1-137-56533-4,. Journal of Social Science Education. volum 17 (1).
    Anmeldelse
  • Solhaug, Trond; Osler, Audrey Helen. (2018) Intercultural empathy among Norwegian students: an inclusive citizenship perspective. International Journal of Inclusive Education. volum 22 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Christophersen, Knut-Andreas; Elstad, Eyvind; juuti, kalle; Solhaug, Trond; Turmo, Are. (2017) Duration of On-Campus Academic Engagements of Student Teachers in Finland and Norway. Education Inquiry. volum 8 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kristensen, Niels Nørgaard; Solhaug, Trond. (2017) Party choice and family influence in the age of late modernity. Nordidactica.
    Vitenskapelig artikkel
  • Kristensen, Niels Nørgaard; Solhaug, Trond. (2017) Students as first-time voters: The role of voter advice applications in self-reflection on party choice and political identity. Journal of Social Science Education. volum 16 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Christophersen, Knut-Andreas; Elstad, Eyvind; Solhaug, Trond; Turmo, Are. (2016) Antecedents of student teachers’ affective commitment to the teaching profession and turnover intention. European Journal of Teacher Education. volum 39 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Christophersen, Knut-Andreas; Elstad, Eyvind; Turmo, Are; Solhaug, Trond. (2016) Teacher Education Programmes and Their Contribution to Student Teachers Efficacy in Classroom Management and Pupil Engagement. Scandinavian Journal of Educational Research. volum 60 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond; Dahl, Thomas. (2016) Assessing the Outcome of Teacher Education Programs in Norway: An Analysis and Discussion of the Factor Structure in Domains of Teacher Practicum for Student Teachers at Three Norwegian Universities. Creative Education. volum 7 (10).
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Christophersen, Knut-Andreas; Elstad, Eyvind; Solhaug, Trond; Turmo, Are. (2015) Antecedents of Norwegian student teachers' campus time on task. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research (ILJTER). volum 10 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Christophersen, Knut-Andreas; Elstad, Eyvind; Solhaug, Trond; Turmo, Are. (2015) Explaining motivational antecedents of citizenship behavior among preservice teachers. Education Sciences. volum 5.
    Vitenskapelig artikkel
  • Christophersen, Knut-Andreas; Elstad, Eyvind; Solhaug, Trond; Turmo, Are. (2015) Gender Variations in Norwegian Pre-service teachers' Motivational Orientations. Problems of Education in the 21st Century. volum 63.
    Vitenskapelig artikkel
  • Lundh, Silje; Solhaug, Trond. (2015) Evaluering av undervisningskvaliteten ved 5LU, PPU og FPPU vår 2015. 2015.
    Rapport
  • Solhaug, Trond. (2015) Lars Laird Iversen Uenighetsfellesskap. Blikk på demokratisk samhandling. Tidsskrift for samfunnsforskning.
    Anmeldelse

2014

  • Chinga-Ramirez, Carla; Solhaug, Trond. (2014) Jeg er annerledes. En diskusjon av erfaringer med å være annerledes i den norske skolen. Kompetanse for mangfold: Om utdanningens rolle og skolens utfordringer i det flerkulturelle Norge.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solhaug, Trond. (2014) Demokrati og medborgerskap i skolen. Profesjonsrettet pedagogikk 8-13.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solhaug, Trond. (2014) Marianne Takle, Politisk integrering. Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift.
    Anmeldelse
  • Solhaug, Trond; Dahl, Thomas; Holter, Trine. (2014) Rapport om evaluering av undervisningskvaliteten ved Program for lærerutdanning (PLU) NTNU vår 2014. 2014.
    Rapport

2013

  • Kristensen, Niels Nørgaard; Solhaug, Trond. (2013) Casting a Vote - Complexities and Strategies among “First-Time Voters” in their Approach to Elections. Nordidactica.
    Vitenskapelig artikkel
  • Pareliussen, Ingar; Moen, Bente Bolme; Reinertsen, Anne Beate; Solhaug, Trond. (2013) Proceedings of FoU i praksis 2012 : conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012. Akademika forlag. 2013. ISBN 978-82-321-0086-6.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Solhaug, Trond. (2013) Trends and Dilemmas in Citizenship Education. Nordidactica.
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond; Kristensen, Niels Nørgaard. (2013) Political Learning among Youth: exploring patterns of students’ first political awakening. Citizenship, Social and Economics Education (CSEE). volum 12 (3).
    Vitenskapelig artikkel

2012

  • Solhaug, Trond. (2012) Internasjonale trender i samfunnsfagdidaktikk og en norsk forskningsagenda. Norsk pedagogisk tidsskrift. volum 96 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond. (2012) Nasjon, medborgerskap og skolen. Skolen, nasjonen og medborgaren.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solhaug, Trond. (2012) Political alienation among migrant youths: Exploring the mechanisms of political alienation and acculturation among migrant youths in Norwegian schools. Education, Citizenship and Social Justice. volum 7 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond; Børhaug, Kjetil. (2012) Skolen i demokratiet - demokratiet i skolen. Universitetsforlaget. 2012. ISBN 978-82-15-02050-1.
    Vitenskapelig monografi
  • Solhaug, Trond; Børhaug, Kjetil; Stugu, Ola Svein; Haugaløkken, Ove Kr.. (2012) Skolen, nasjonen og medborgaren. Tapir Akademisk Forlag. 2012. ISBN 978-82-519-2916-5.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Solhaug, Trond; Kristensen, Niels Nørgaard. (2012) Political Rationality: Young Danish and Norwegian Immigrant Citizens and their Political Reasoning. Politics, Culture and Socialization. volum 2 (3).
    Vitenskapelig artikkel

2011

  • Hoel, Torlaug Løkensgard; Guldal, Tale M.; Dons, Carl Fredrik; Sagberg, Sturla; Solhaug, Trond; Wæge, Kjersti. (2011) FoU i praksis 2010. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Tapir Akademisk Forlag. 2011. ISBN 978-82-519-2730-7.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Kristensen, Niels Nørgaard; Solhaug, Trond. (2011) Uncovering the political in non-political young muslim immigrant identities. Utbildning och Demokrati. volum 20 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond. (2011) New Public Management in Educational Reform in Norway. Policy Futures in Education. volum 9 (2).
    Vitenskapelig artikkel

2010

  • Guldal, Tale M.; Dons, Carl Fredrik; Sagberg, Sturla; Solhaug, Trond; Tromsdal, Roar. (2010) FoU i Praksis 2009. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Levanger, 23. og 24. april 2009. Tapir Akademisk Forlag. 2010. ISBN 978-82-519-2565-5.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Knutas, Kerstin Agneta; Solhaug, Trond. (2010) Som en sang i sinnet - som et eneste sollyst minne. Elevers utbytte av folkehøgskolen. 2010. ISBN 978-82-7570-219-5.
    Rapport
  • Solhaug, Trond. (2010) Steinerskolen i et demokratisk perspektiv. Liv Laga Erfaringer fra Steinerskolen.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2009

  • Nilssen, Vivi; Moen, Torill; Postholm, May Britt; Rønning, Frode; Solhaug, Trond. (2009) Praksisrelatert forskning i skole og barnehage. FoU i praksis. volum 3 (1).
    Leder
  • Nilssen, Vivi; Moen, Torill; Postholm, May Britt; Rønning, Frode; Solhaug, Trond. (2009) Forskning av stor samfunnsmessig betydning. FoU i praksis.
    Leder
  • Solhaug, Trond. (2009) Two configurations for accessing classroom computers: differential impact on students' critical reflections and their empowerment. Journal of Computer Assisted Learning. volum 25 (5).
    Vitenskapelig artikkel

2008

  • Nilssen, Vivi; Moen, Torill; Postholm, May Britt; Rønning, Frode; Solhaug, Trond. (2008) Forskning med fokus på opplæring på ulike nivå. FoU i praksis.
    Leder
  • Eide, Trude Hella; Solhaug, Trond. (2008) Helsefremmende arbeidsplasser i Gjøvik regionen 2004-2007 Sluttrapport fra følgeforskningen: ØF-rapport nr. 06/2008. 2008. ISBN 978-82-7356-627-0.
    Rapport
  • Eide, Trude Hella; Solhaug, Trond. (2008) Helsefremmende arbeidsplasser i Gjøvikregionen. Sluttrapport fra følgeforsk- ningen 2004 - 2007. 2008. ISBN 978-82-7356-627-0.
    Rapport
  • Solhaug, Trond. (2008) Kritisk blikk på skolens opplæring til demokrati. Norsk pedagogisk tidsskrift. volum 92 (4).
    Leder
  • Solhaug, Trond. (2008) Realistic Participation in Democratic School-institutions of Pseudo-democracy in Norway? Critiquing Two Secondary School Models. Political Culture, Socialization, Democracy, and Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solhaug, Trond; Fosse, Britt Oda. (2008) Tilpasset opplæring og likeverdige utdanningsmuligheter i en ny åpen ungdomsskole – en case studie. Norsk pedagogisk tidsskrift.
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond; Fosse, Britt Oda. (2008) Tilpasset opplæring og likeverdige utdanningsmuligheter i en ny åpen ungdomsskole - en case studie. Norsk pedagogisk tidsskrift. volum 92 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond; Halvorsen, Kjell Atle. (2008) IKT og Læring i videregående skole i Nord-Trøndelag. 2008.
    Rapport

2007

  • Fosse, Britt Oda; Solhaug, Trond. (2007) Tilpasset opplæring i nye læringsomgivelser. Evalueringsrapport 2007. 2007. Acta Didactica (2007).
    Rapport
  • Solhaug, Trond. (2007) Steinerskoler i et demokratisk perspektiv. En sammenlikning med offentlige skoler i Norge. Nordisk Pedagogik. volum 27 (2).
    Vitenskapelig artikkel

2006

  • Solhaug, Trond. (2006) Bildungsreform für soziale Gleichheit oder fortgesetzte Ungleichheit? Eine Analyse der norwegischen Schulreform in demokratischer perspektive. Bildungspolitik und Bildungsforschung: Herausforderungen und Perspektiven fur Gesellschaft und Gewerkschaften in Deutschland.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solhaug, Trond. (2006) ”Blogg – åpen veiledning på nett. Demokratisk kunnskapsdanning i samfunnsfagdidaktikk”. Ringer i vann. Fleksibel læring - Kvalitetsreformen i praksis.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solhaug, Trond. (2006) Knowledge and Self-efficacy as Predictors of Political Participation and Civic Attitudes: with relevance for educational practice. Policy Futures in Education. volum 4 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond. (2006) Motivasjon for matematikk. 2006. ISBN 82-7356-594-7. ØF-rapport (15/2006).
    Rapport
  • Solhaug, Trond. (2006) Motivasjon for matematikk Rapport fra interkommunalt prosjekt, ”Regn med matte” om elevers motivasjon for matematikk. 2006. ISBN 82-7356-594-7.
    Rapport
  • Solhaug, Trond. (2006) Strategisk læring i samfunnsfag. Læringsstrategier. Søkelys på lærernes praksis.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2005

  • Nyhus, Lene; Solhaug, Trond; Eide, Trude. (2005) Helsefremmende arbeidsplasser i Gjøvik-regionen Underveisrapport til prosjektet. ØF-Rapport nr 14. 2005. ISBN 82-7356-569-6.
    Rapport
  • Solhaug, Trond. (2005) Elevmedvirkning og danning. Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solhaug, Trond. (2005) Radical pedagogies in neo-liberal times. Sozialwissenschaftliche Literatur Rundschau. volum 51 (2).
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Hagtvet, Knut Arne; Solhaug, Trond. (2005) A two-facet measurement methodology for assessing item parcels. An application to measuring political knowledge in secondary school. Scandinavian Journal of Educational Research.
    Vitenskapelig artikkel
  • Nyhus, Lene; Solhaug, Trond; Eide, Trude Hella. (2005) Helsefremmende arbeidsplasser i Gjøvikregionen. Underveisrapport til prosjektet. 2005. ISBN 8273565696.
    Rapport

2003

  • Solhaug, Trond. (2003) Utdanning til demokratisk medborgerskap. Unipub forlag. 2003.
    Doktorgradsavhandling

Tidsskriftspublikasjoner

  • Johanson, Lisbeth Bergum; Leming, Tove; Johannessen, Bjørn-Henrik; Solhaug, Trond. (2022) Competence in Digital Interaction and Communication—A Study of First-Year Preservice Teachers’ Competence in Digital Interaction and Communication at the Start of Their Teacher Education. The Teacher Educator.
    Vitenskapelig artikkel
  • Elstad, Eyvind; Juuti, Kalle; Christophersen, Knut-Andreas; Solhaug, Trond; Turmo, Are. (2021) Antecedents of student teachers’ commitment to the teaching profession in Finland and Norway. Nordic Studies in Education. volum 41 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond; Borge, Julie Ane Ødegaard; Grut, Gunnar. (2020) Social science education (samfunnsfag) in Norway: A country report. Journal of Social Science Education. volum 19 (1).
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Sandvik, Lise Vikan; Solhaug, Trond; Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind; Christophersen, Knut-Andreas. (2019) Predictions of school mentors’ effort in teacher education programmes. European Journal of Teacher Education. volum 42 (5).
    Vitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Solhaug, Trond; Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind; Christophersen, Knut-Andreas. (2019) School mentors’ perceived integration into teacher education programmes. Professional Development in Education. volum 42 (5).
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond; Kristensen, Niels Nørgaard. (2019) Gender and intercultural competence: analysis of intercultural competence among upper secondary school students in Denmark and Norway. Educational Psychology. volum 40 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Juuti, Kalle; Christophersen, Knut-Andreas; Elstad, Eyvind; Solhaug, Trond; Turmo, Are. (2018) Finnish Teacher Education and Its Contributions to Preservice Teachers’ Instructional Self-Efficacy. Issues in educational research. volum 28 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind; Sandvik, Lise Vikan; Solhaug, Trond; Christophersen, Knut-Andreas. (2018) Developmental relationships in schools: pre-service teachers’ perceptions of mentors’ effort, self-development orientation, and use of theory. Mentoring & Tutoring. volum 26 (5).
    Vitenskapelig artikkel
  • Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind; Sandvik, Lise Vikan; Solhaug, Trond; Christophersen, Knut-Andreas. (2018) Mentors of preservice teachers: The relationships between mentoring approach, self-efficacy and effort. International Journal of Mentoring and Coaching in Education. volum 7 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Osler, Audrey; Solhaug, Trond. (2018) Children’s human rights and diversity in schools: Framing and measuring. Research in Comparative and International Education. volum 13 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond. (2018) Democratic schools – Analytical Perspectives. Journal of Social Science Education. volum 17 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond. (2018) Review of the Book: Broom, Catherine, Ed. 2016. Youth Civic Engagement in a Globalized World: Citizenship Education in Comparative Perspective, Palgrave MacMillan, ISBN 978-1-137-56533-4,. Journal of Social Science Education. volum 17 (1).
    Anmeldelse
  • Solhaug, Trond; Osler, Audrey Helen. (2018) Intercultural empathy among Norwegian students: an inclusive citizenship perspective. International Journal of Inclusive Education. volum 22 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Christophersen, Knut-Andreas; Elstad, Eyvind; juuti, kalle; Solhaug, Trond; Turmo, Are. (2017) Duration of On-Campus Academic Engagements of Student Teachers in Finland and Norway. Education Inquiry. volum 8 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kristensen, Niels Nørgaard; Solhaug, Trond. (2017) Party choice and family influence in the age of late modernity. Nordidactica.
    Vitenskapelig artikkel
  • Kristensen, Niels Nørgaard; Solhaug, Trond. (2017) Students as first-time voters: The role of voter advice applications in self-reflection on party choice and political identity. Journal of Social Science Education. volum 16 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Christophersen, Knut-Andreas; Elstad, Eyvind; Solhaug, Trond; Turmo, Are. (2016) Antecedents of student teachers’ affective commitment to the teaching profession and turnover intention. European Journal of Teacher Education. volum 39 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Christophersen, Knut-Andreas; Elstad, Eyvind; Turmo, Are; Solhaug, Trond. (2016) Teacher Education Programmes and Their Contribution to Student Teachers Efficacy in Classroom Management and Pupil Engagement. Scandinavian Journal of Educational Research. volum 60 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond; Dahl, Thomas. (2016) Assessing the Outcome of Teacher Education Programs in Norway: An Analysis and Discussion of the Factor Structure in Domains of Teacher Practicum for Student Teachers at Three Norwegian Universities. Creative Education. volum 7 (10).
    Vitenskapelig artikkel
  • Christophersen, Knut-Andreas; Elstad, Eyvind; Solhaug, Trond; Turmo, Are. (2015) Antecedents of Norwegian student teachers' campus time on task. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research (ILJTER). volum 10 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Christophersen, Knut-Andreas; Elstad, Eyvind; Solhaug, Trond; Turmo, Are. (2015) Explaining motivational antecedents of citizenship behavior among preservice teachers. Education Sciences. volum 5.
    Vitenskapelig artikkel
  • Christophersen, Knut-Andreas; Elstad, Eyvind; Solhaug, Trond; Turmo, Are. (2015) Gender Variations in Norwegian Pre-service teachers' Motivational Orientations. Problems of Education in the 21st Century. volum 63.
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond. (2015) Lars Laird Iversen Uenighetsfellesskap. Blikk på demokratisk samhandling. Tidsskrift for samfunnsforskning.
    Anmeldelse
  • Solhaug, Trond. (2014) Marianne Takle, Politisk integrering. Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift.
    Anmeldelse
  • Kristensen, Niels Nørgaard; Solhaug, Trond. (2013) Casting a Vote - Complexities and Strategies among “First-Time Voters” in their Approach to Elections. Nordidactica.
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond. (2013) Trends and Dilemmas in Citizenship Education. Nordidactica.
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond; Kristensen, Niels Nørgaard. (2013) Political Learning among Youth: exploring patterns of students’ first political awakening. Citizenship, Social and Economics Education (CSEE). volum 12 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond. (2012) Internasjonale trender i samfunnsfagdidaktikk og en norsk forskningsagenda. Norsk pedagogisk tidsskrift. volum 96 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond. (2012) Political alienation among migrant youths: Exploring the mechanisms of political alienation and acculturation among migrant youths in Norwegian schools. Education, Citizenship and Social Justice. volum 7 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond; Kristensen, Niels Nørgaard. (2012) Political Rationality: Young Danish and Norwegian Immigrant Citizens and their Political Reasoning. Politics, Culture and Socialization. volum 2 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kristensen, Niels Nørgaard; Solhaug, Trond. (2011) Uncovering the political in non-political young muslim immigrant identities. Utbildning och Demokrati. volum 20 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond. (2011) New Public Management in Educational Reform in Norway. Policy Futures in Education. volum 9 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Nilssen, Vivi; Moen, Torill; Postholm, May Britt; Rønning, Frode; Solhaug, Trond. (2009) Praksisrelatert forskning i skole og barnehage. FoU i praksis. volum 3 (1).
    Leder
  • Nilssen, Vivi; Moen, Torill; Postholm, May Britt; Rønning, Frode; Solhaug, Trond. (2009) Forskning av stor samfunnsmessig betydning. FoU i praksis.
    Leder
  • Solhaug, Trond. (2009) Two configurations for accessing classroom computers: differential impact on students' critical reflections and their empowerment. Journal of Computer Assisted Learning. volum 25 (5).
    Vitenskapelig artikkel
  • Nilssen, Vivi; Moen, Torill; Postholm, May Britt; Rønning, Frode; Solhaug, Trond. (2008) Forskning med fokus på opplæring på ulike nivå. FoU i praksis.
    Leder
  • Solhaug, Trond. (2008) Kritisk blikk på skolens opplæring til demokrati. Norsk pedagogisk tidsskrift. volum 92 (4).
    Leder
  • Solhaug, Trond; Fosse, Britt Oda. (2008) Tilpasset opplæring og likeverdige utdanningsmuligheter i en ny åpen ungdomsskole – en case studie. Norsk pedagogisk tidsskrift.
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond; Fosse, Britt Oda. (2008) Tilpasset opplæring og likeverdige utdanningsmuligheter i en ny åpen ungdomsskole - en case studie. Norsk pedagogisk tidsskrift. volum 92 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond. (2007) Steinerskoler i et demokratisk perspektiv. En sammenlikning med offentlige skoler i Norge. Nordisk Pedagogik. volum 27 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond. (2006) Knowledge and Self-efficacy as Predictors of Political Participation and Civic Attitudes: with relevance for educational practice. Policy Futures in Education. volum 4 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Solhaug, Trond. (2005) Radical pedagogies in neo-liberal times. Sozialwissenschaftliche Literatur Rundschau. volum 51 (2).
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Hagtvet, Knut Arne; Solhaug, Trond. (2005) A two-facet measurement methodology for assessing item parcels. An application to measuring political knowledge in secondary school. Scandinavian Journal of Educational Research.
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Kristensen, Niels Nørgaard; Denk, Thomas; Olson, Maria; Solhaug, Trond. (2021) Perspectives on Political Awareness Conceptual, Theoretical and Methodological Issues. Springer. 2021. ISBN 978-3-030-90394-7.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Solhaug, Trond. (2021) Skolen i demokratiet. Demokratiet i skolen. Universitetsforlaget. 2021. ISBN 978-82-15-04742-3.
    Fagbok
  • Pareliussen, Ingar; Moen, Bente Bolme; Reinertsen, Anne Beate; Solhaug, Trond. (2013) Proceedings of FoU i praksis 2012 : conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012. Akademika forlag. 2013. ISBN 978-82-321-0086-6.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Solhaug, Trond; Børhaug, Kjetil. (2012) Skolen i demokratiet - demokratiet i skolen. Universitetsforlaget. 2012. ISBN 978-82-15-02050-1.
    Vitenskapelig monografi
  • Solhaug, Trond; Børhaug, Kjetil; Stugu, Ola Svein; Haugaløkken, Ove Kr.. (2012) Skolen, nasjonen og medborgaren. Tapir Akademisk Forlag. 2012. ISBN 978-82-519-2916-5.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Hoel, Torlaug Løkensgard; Guldal, Tale M.; Dons, Carl Fredrik; Sagberg, Sturla; Solhaug, Trond; Wæge, Kjersti. (2011) FoU i praksis 2010. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Tapir Akademisk Forlag. 2011. ISBN 978-82-519-2730-7.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Guldal, Tale M.; Dons, Carl Fredrik; Sagberg, Sturla; Solhaug, Trond; Tromsdal, Roar. (2010) FoU i Praksis 2009. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Levanger, 23. og 24. april 2009. Tapir Akademisk Forlag. 2010. ISBN 978-82-519-2565-5.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Solhaug, Trond; Christophersen, Knut-Andreas. (2021) Political Awareness, Concept and Measurement. Perspectives on Political Awareness Conceptual, Theoretical and Methodological Issues.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solhaug, Trond. (2020) Participation rights in school and their contribution to intercultural empathy. A study of Norwegian and Danish upper secondary school students. Protest und Partizipation Fachwissenschaftliche und fachdidaktische Perspectiven.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Chinga-Ramirez, Carla; Solhaug, Trond. (2014) Jeg er annerledes. En diskusjon av erfaringer med å være annerledes i den norske skolen. Kompetanse for mangfold: Om utdanningens rolle og skolens utfordringer i det flerkulturelle Norge.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solhaug, Trond. (2014) Demokrati og medborgerskap i skolen. Profesjonsrettet pedagogikk 8-13.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solhaug, Trond. (2012) Nasjon, medborgerskap og skolen. Skolen, nasjonen og medborgaren.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solhaug, Trond. (2010) Steinerskolen i et demokratisk perspektiv. Liv Laga Erfaringer fra Steinerskolen.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solhaug, Trond. (2008) Realistic Participation in Democratic School-institutions of Pseudo-democracy in Norway? Critiquing Two Secondary School Models. Political Culture, Socialization, Democracy, and Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solhaug, Trond. (2006) Bildungsreform für soziale Gleichheit oder fortgesetzte Ungleichheit? Eine Analyse der norwegischen Schulreform in demokratischer perspektive. Bildungspolitik und Bildungsforschung: Herausforderungen und Perspektiven fur Gesellschaft und Gewerkschaften in Deutschland.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solhaug, Trond. (2006) ”Blogg – åpen veiledning på nett. Demokratisk kunnskapsdanning i samfunnsfagdidaktikk”. Ringer i vann. Fleksibel læring - Kvalitetsreformen i praksis.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solhaug, Trond. (2006) Strategisk læring i samfunnsfag. Læringsstrategier. Søkelys på lærernes praksis.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solhaug, Trond. (2005) Elevmedvirkning og danning. Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Lundh, Silje; Solhaug, Trond. (2015) Evaluering av undervisningskvaliteten ved 5LU, PPU og FPPU vår 2015. 2015.
    Rapport
  • Solhaug, Trond; Dahl, Thomas; Holter, Trine. (2014) Rapport om evaluering av undervisningskvaliteten ved Program for lærerutdanning (PLU) NTNU vår 2014. 2014.
    Rapport
  • Knutas, Kerstin Agneta; Solhaug, Trond. (2010) Som en sang i sinnet - som et eneste sollyst minne. Elevers utbytte av folkehøgskolen. 2010. ISBN 978-82-7570-219-5.
    Rapport
  • Eide, Trude Hella; Solhaug, Trond. (2008) Helsefremmende arbeidsplasser i Gjøvik regionen 2004-2007 Sluttrapport fra følgeforskningen: ØF-rapport nr. 06/2008. 2008. ISBN 978-82-7356-627-0.
    Rapport
  • Eide, Trude Hella; Solhaug, Trond. (2008) Helsefremmende arbeidsplasser i Gjøvikregionen. Sluttrapport fra følgeforsk- ningen 2004 - 2007. 2008. ISBN 978-82-7356-627-0.
    Rapport
  • Solhaug, Trond; Halvorsen, Kjell Atle. (2008) IKT og Læring i videregående skole i Nord-Trøndelag. 2008.
    Rapport
  • Fosse, Britt Oda; Solhaug, Trond. (2007) Tilpasset opplæring i nye læringsomgivelser. Evalueringsrapport 2007. 2007. Acta Didactica (2007).
    Rapport
  • Solhaug, Trond. (2006) Motivasjon for matematikk. 2006. ISBN 82-7356-594-7. ØF-rapport (15/2006).
    Rapport
  • Solhaug, Trond. (2006) Motivasjon for matematikk Rapport fra interkommunalt prosjekt, ”Regn med matte” om elevers motivasjon for matematikk. 2006. ISBN 82-7356-594-7.
    Rapport
  • Nyhus, Lene; Solhaug, Trond; Eide, Trude. (2005) Helsefremmende arbeidsplasser i Gjøvik-regionen Underveisrapport til prosjektet. ØF-Rapport nr 14. 2005. ISBN 82-7356-569-6.
    Rapport
  • Nyhus, Lene; Solhaug, Trond; Eide, Trude Hella. (2005) Helsefremmende arbeidsplasser i Gjøvikregionen. Underveisrapport til prosjektet. 2005. ISBN 8273565696.
    Rapport
  • Solhaug, Trond. (2003) Utdanning til demokratisk medborgerskap. Unipub forlag. 2003.
    Doktorgradsavhandling

Formidling

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Elstad, Eyvind; Turmo, Are; juuti, kalle; Solhaug, Trond; Christophersen, Knut-Andreas. (2021) Antecedents of preservice teachers’ commitment to the teaching profession in Finland and Norway. NERA . Nordic Education Research Association; Odense. 2021-11-03 - 2021-11-05.

2020

  • Vitenskapelig foredrag
    Leming, Tove; Solhaug, Trond; Johanson, Lisbeth Bergum; Johannessen, Bjørn-Henrik. (2020) Digital samhandlings- og kommunikasjonskompetanse hos førsteårs-studenter i lærerutdanningen; implikasjoner for samfunnsfaget. Nasjonal konferanse for samfunnsfagdidaktikk . Universitetet i Agder; Digital. 2020-11-25 - 2020-11-26.

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan; Lejonberg, Eli; Solhaug, Trond; Elstad, Eyvind. (2018) Mentor integration in teacher education. AERA . AERA; New York. 2018-04-12 - 2018-04-18.

2006

  • Poster
    Solhaug, Trond. (2006) New Public Management in curriculum reform in Norway.Comparative analysis of Centre - Conservative versus current Red - Green government policies in educational reform. International Political Science Association (IPSA) 20th World Congress Fukuoka Japan 9-13 July 2006 . International political science association; Fukuoka. 2006-07-09 - 2006-07-13.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn