Rita V. D'Oliveira Bouman
Rita V. D'Oliveira Bouman
Forsker innen energi og rettferdighet; Prosjektleder for Energy Transition Week (NETI)
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse Fakultet for økonomiBakgrunn og aktiviteter
Rita Vasconcellos Oliveira er forsker i Fair and Sustainable Energy Transitions og prosjektleder for Energy Transitions Week i NETI. Rita har en tverrfaglig og flerfaglig akademisk bakgrunn innen bærekraft, som inkluderer biologi og geologi, industriell økologi og en doktorgrad i samfunnsvitenskap. Tidligere jobbet hun som forsker i programmet Anvendt Etikk ved NTNU, mens hun fullførte en doktorgrad i bærekrafts etikk. Hun undersøkte fordelene og avveiningene ved å redusere klimaendringene både ved hjelp av vitenskapelige og etiske metoder. Rita arbeider for tiden med rettferdighetskonsekvensene av den europeiske ren og energiomstillingen og også med utvikling av økonomiske modeller som inkluderer etiske dimensjoner.
Arbeidsområder og Forskningsinteresser:
-
Energi og klimarettferdighet
-
Miljø og generasjons rettferdighet
-
Bærekraftetikk
-
Etikk for beslutningstaking
-
Miljøundervisning
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2019) A Methodological Framework for Developing More Just Footprints: The Contribution of Footprints to Environmental Policies and Justice. Science and Engineering Ethics.
- (2018) Back to the Future: The Potential of Intergenerational Justice for the Achievement of the Sustainable Development Goals. Sustainability. vol. 10 (2).
- (2018) The Potential Of Co-Benefits In Climate Change Mitigation Strategy: An opportunity for Environmental and Social Justice. Journal of Social Sciences Naresuan University. vol. 14 (1).
- (2016) Ethical implications of a co-benefits rationale within climate change mitigation strategy. Etikk i praksis. vol. 10 (2).
- (2013) Introducing environmental education in science classes through a multidisciplinary perspective. The learning teacher magazine.
Rapport/avhandling
- (2011) A função educativa dos Biocativeiros como Factor modelador da Consciência Bioética. 2011.